Societat 24/01/2014

Foment prohibirà a partir del març l'ús de telèfons mòbils als conductors de trens

Els maquinistes només els podran utilitzar en cas d'avaria o emergència. També s'implementaran caixes negres que gravaran l'àudio i el vídeo de les cabines durant el trajecte

Efe
2 min
La part del davant del tren del descarrilament del tren Alvia a Santiago de Compostel·la, a Galícia / EFE

MadridLa ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat aquest divendres, en la roda de premsa posterior al consell de ministres, que a partir del març quedarà prohibit l'ús de telèfons mòbils per als maquinistes de tren, excepte en cas d'avaria o emergència. La mesura arriba quan es compleixen sis mesos del descarrilament d'un tren a Santiago de Compostel·la, que va fer 79 morts.

Pastor també ha explicat que es crearà una agència estatal de seguretat ferroviària "independent" i "transparent" que vetlli pel manteniment de la xarxa i que podrà expedir llicències d'operació ferroviària i certificats, així com proposar l'elaboració de normatives. També podrà fer totes les inspeccions i investigacions que consideri necessàries i tindrà accés als documents que requereixi.

Pel que fa a l'atenció a les víctimes, s'establirà un pla d'atenció que articuli les actuacions de les diferents administracions per "garantir una atenció més gran als afectats".

Pastor també ha informat que s'ha creat un grup de treball juntament amb el ministeri d'Economia per actualitzar l'assegurança obligatòria de passatgers, els imports i les cobertures, així com per adaptar les categories indemnitzables.

La ministra ha explicat que a partir del juliol s'implementaran, de manera progressiva, a les estacions ferroviàries terminals d''auto check-in', mentre que a finals de febrer hi haurà bitllets gratuïts per a menors de 4 anys. També s'emetran bitllets nominatius per als passatgers, un punt que entrarà en vigor al febrer excepte per a trens de Rodalies.

A més, a partir del març o abril es començaran a provar els nous prototips de GPS per als maquinistes, que recolliran les velocitats màximes, les limitacions i les advertències en cas que se superin. També s'implementaran caixes negres que gravaran l'àudio i el vídeo de les cabines durant el trajecte.

Renfe també provarà, aquest mes, diferents sistemes per retenir els equipatges. A més, s'ha arribat a un acord per implantar l'Asfa digital, establir un nou reglament de circulació ferroviària i adaptar els cànons.

stats