SOCIETAT
Societat 14/03/2012

Foment assegura que aquest mes desencallarà les licitacions per completar l'obra de l'AVE fins a Figueres

La ministra, Ana Pastor, no garanteix que l'alta velocitat arribi a la frontera francesa a finals d'aquest 2012

Acn
3 min

BarcelonaLa ministra de Foment, Ana Pastor, s'ha compromès a desencallar aquest mateix mes les dues licitacions que han de permetre completar l'obra del TAV entre Barcelona i Figueres, que executa Adif. En concret, es tracta de l'estesa de via entre Barcelona i Mollet, i de l'equipament de les andanes de l'estació de Girona. Pastor ha anunciat que portarà els dos contractes "de manera urgent" davant el Consell de Ministres, però també ha advertit que s'està corrent contra rellotge i que, per més pressa que meni, no pot garantir que l'alta velocitat arribi a la frontera francesa a finals del 2012. Això sí, en declaracions a TV3, la ministra ha garantit que "no faltarà ni un sol euro" per completar el tram. Saber quan l'alta velocitat enllaçarà Barcelona amb la frontera francesa és, ara com ara, una incògnita. L'obra s'havia de posar en servei el desembre d'aquest 2012, però l'adjudicació de dos contractes pot fer perillar aquest termini, que l'anterior ministre de Foment, José Blanco, havia garantit de manera aferrissada.

Les dues obres que encara estan pendents de sortir a concurs s'han de portar a terme a l'àrea metropolitana, per una banda, i a Girona ciutat, per l'altra. La primera és el muntatge de la via entre Barcelona i Mollet i la segona, l'equipament de les andanes de la nova estació del TAV a Girona i la connexió amb l'actual. El termini d'execució d'aquests treballs volta els dotze mesos, però amb l'arribada de les eleccions generals, el procés perquè sortissin a concurs es va aturar. La ministra de Foment, Ana Pastor, però, s'ha compromès aquest dimecres a portar els dos contractes davant el Consell de Ministres abans no acabi el mes.

Pastor no s'ha estat de carregar les tintes damunt l'anterior executiu estatal -"com saben, és una obra que m'he trobat empantanegada", ha dit- però també ha assegurat que la seva voluntat és que s'adjudiquin les dues licitacions pendents al més aviat possible. "M'he trobat una obra paralitzada i em comprometo a portar-la de manera urgent davant el Consell de Ministres perquè es pugui licitar", ha destacat.

Això sí, la ministra de Foment també ha volgut deixar clar que, per més que meni la pressa, hi ha condicionants tècnics que no es poden passar per alt. És a dir, que a més del termini per executar les dues obres, també caldrà que la infraestructura passi un període de prova abans d'entrar en servei. "Es farà tot el que tècnicament sigui possible fer, i no faltarà ni un sol euro per a aquest tram", ha dit Pastor, en referència a l'estesa del TAV entre Barcelona i Figueres. I ha afegit, en declaracions a TV3: "Però encara que hi hagués tot el diner del món, trigarà el que hagi de trigar".

El 2012, sense garanties

Tot i assegurar que els dos contractes es desencallaran aquest mateix març, Ana Pastor no ha donat cap data de finalització de l'obra. La ministra, simplement, ha dit que connectar Barcelona amb la frontera francesa mitjançant l'alta velocitat és "clau i fonamental" per a l'eix mediterrani. Malgrat no garantir que els treballs estiguin llestos el desembre del 2012, Ana Pastor sí que s'ha compromès a "escurçar al màxim possible els terminis dins de la legalitat" perquè els dos contractes pendents es transformin en obra sobre terreny "quan més aviat millor".

L'obra del TAV entre Barcelona i la frontera francesa té dos trams clarament diferenciats. Entre Barcelona i Figueres, els treballs els executa l'empresa pública Adif. Comprenen, entre d'altres, els túnels urbans i la nova estació de Girona i, en global, tenen un cost de 4.200 MEUR. Entre Figueres i la frontera, l'obra ja fa temps que està acabada. La va executar la concessionària TP Ferro i la infraestructura estrella d'aquest tram és el túnel del Pertús, que creua els Pirineus. El retard de la posada en servei de la resta de trams cap al sud ha comportat que l'Estat hagi hagut de pagar indemnitzacions milionàries a la concessionària.

stats