PEATGES
Societat 12/05/2012

Cau la primera concessionària d'autopista radial de Madrid

El ministeri de Foment ha deixat caure la primera de les autopistes radials de Madrid. Es tracta de la via que enllaça amb Toledo, que ha presentat concurs de creditors amb un deute de 530 milions.

Ignasi Pujol
2 min
Cau la primera concessionària d'autopista radial de Madrid

BARCELONAL'empresa concessionària de l'autopista que uneix Madrid i Toledo (la via de peatge AP-41) ha sol·licitat davant del jutjat un concurs voluntari de creditors (antiga suspensió de pagaments) davant de la impossibilitat de fer front al seu elevat endeutament, que ascendeix a 530 milions d'euros.

Es tracta de la primera autopista que es declara en fallida de les anomenades radials de Madrid. Segons el ministeri de Foment, hi ha una desena de vies de peatge que enllacen amb la capital de l'Estat que estan a un pas del col·lapse financer a causa de, principalment, errors en la seva planificació.

Les alarmes es van disparar -principalment a Catalunya- a finals de març, quan la ministra de Foment, Ana Pastor, va comentar que per esmenar el "disbarat" de les radials es plantejava allargar les concessions més "madures" d'altres parts d'Espanya. Totes les mirades es van dirigir a Catalunya. I, de fet, aquest va ser, en bona part, el germen de la campanya #novullpagar als peatges catalans.

Ara Foment ha deixat caure la primera radial de Madrid i el sector de les infraestructures segueix molt atent a què pot passar a partir d'ara, ja que s'espera que pugui produir-se un cert efecte dòmino i que arribin més concursos.

La concessionària de l'autopista Madrid-Toledo té uns deutes de 530 milions d'euros, dels quals 380 milions corresponen a préstecs amb la banca i 150 milions a expropiacions pendents de pagar. La carretera està al 6% de les seves previsions de trànsit.

Es tracta d'un fidel reflex dels problemes de les radials: uns costos desorbitats no previstos (derivats de les expropiacions) i una demanda gairebé inexistent. L'empresa té com a accionistes les companyies Isolux, la catalana Comsa Emte, Azvi, Sando i el banc portuguès Espirito Santo.

Diversos escenaris

La ministra Pastor no va referir-se a aquesta qüestió ahir en la roda de premsa posterior al consell de ministres. La titular de Foment va dir fa unes setmanes que estava estudiant diversos escenaris per resoldre el problema de les radials de Madrid.

El primer escenari que preveu Pastor, que ja sembla esgotat, és atreure fons i dotar de nous crèdits les concessionàries. El segon escenari és una onada de fusions per absorbir les concessions problemàtiques. Aquí podria entrar en joc l'operador català Abertis, participat per La Caixa, que ja s'ha ofert a Foment per acordar una solució.

La tercera opció seria un allargament de les concessions que hi ha en altres parts del territori espanyol per compensar les pèrdues d'altres zones, però aquesta hipòtesi sembla descartada per motius polítics.

Una quarta opció, menys factible en el context macroeconòmic actual, és la nacionalització de les empreses concessionàries que entrin en fallida, a través de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (Seittsa).

stats