Com avaluar per competències? Proposen una selectivitat menys memorística i revisar les proves de la Generalitat

La Fundació Bofill reclama que els professors novells es formin als centres

Estudiants fent la selectivitat / Imatge d'arxiu / PERE VIRGILI

Centenars d'escoles i instituts de Catalunya treballen per competències i aquest curs, per primera vegada, tots els alumnes de primària i ESO dels centres públics han estat avaluats sense notes del 0 al 10, sinó a través de qualificacions qualitatives. Però no ha estat gens fàcil. Així ho constata també la Fundació Bofill, que ha assegurat que en l'àmbit de l'avaluació, l'ensenyament per competències "no és tan clar i nítid", i per això demana implementar una selectivitat competencial, que sigui menys memorística, i també revisar les proves de competències bàsiques de sisè de primària i quart d'ESO per aconseguir un contingut més competencial i funcional que l'actual.

En la presentació de l''Anuari 2018. Reptes de l'educació a Catalunya', el director de la Fundació, Ismael Palacín, i el director de la publicació, Jordi Riera, s'han mostrat convençuts que són factors que es poden canviar amb voluntat política i un acord político-tècnic. Pel que fa a la selectivitat –les notes, per cert, sortiran demà–, han reclamat que sigui un "filtre d'aprenentatge competencial" en la línia de les proves d'aptitud pràctica (PAP) que realitzen els aspirants de graus d'educació. Segons ells, es podria implantar un nou model competencial en dos anys, respectant aquells estudiants que ja tenen iniciat l'itinerari.

A més, la Fundació també proposa revisar el sistema d'avaluació tant dels alumnes com del sistema, millorar les transicions entre etapes educatives amb orientació professional, consolidar la innovació a través d'una mirada sistèmica i amb més autonomia per a cada centre, fer un mapa d'equitat tecnològica o vincular la pràctica educativa amb la recerca. 

L'entitat també aposta per incloure tecnologies digitals per al desenvolupament professional del professorat, definir un model d'orientació que defineixi el perfil professional dels orientadors i obrir espais de participació per a les famílies més vulnerables. En aquest sentit, proposa l'elaboració d'un acord nacional sobre orientació acadèmica i professional a Catalunya, amb implicació de tots els agents i administracions, i per "fer efectiva" la participació de les famílies a l'escola.

Riera ha sostingut que el sistema educatiu català té "massa elements de centralització per molt que hi hagi serveis territorials", i ha defensat passar d'un 'model simfònic' a un 'model jazz', amb més lliure expressió de les parts que el componen. 

L'anuari també exposa la necessitat de dissenyar una política ambiciosa amb els centres desfavorits, amb l'estudi i la implementació per part de la conselleria d'Educació d'un finançament per fórmula, i la creació de zones d'acció prioritària.

La Fundació Bofill també ha defensat acabar amb el "divorci" entre les escoles i la recerca acadèmica gràcies a l'elaboració d'un llibre blanc sobre la R+D educativa en què la recerca compta com a temps de treball.

Més continguts de