Societat 12/12/2015

La Generalitat desdoblarà la C-16 entre Berga i Cercs i els veïns de la C-55 s'indignen

El cost de les obres del desdoblament i el tercer carril reversible en aquest tram del Berguedà és de 140 milions d'euros, una mica més que el que costaria desdoblar la C-55 que va paral·lela a l'autopista de Manresa durant 10 km, i que el Govern es nega a executar

Albert Solé / Acn
3 min
Vehicles circulant en direcció nord a la C-16 entre Berga i Cercs en un dels trams que, en un futur, es desdoblarà / ACN

Barcelona / BergaLa C-16, en el tram del Berguedà que deixa de ser una autopista per ser una carretera convencional, serà de doble carril per sentit i mitjana al mig des de Berga fins a Cercs. Així ho ha anunciat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, un fet que ha indignat els veïns del Bages agrupats dins la plataforma 'No + morts a la C-55'.

Santi Vila ha explicat que es tracta d'un tram d'alta sinistralitat que fins ara no es preveia desdoblar, però que en la redacció del projecte del tercer carril reversible –anunciat fa mesos i ja en fase de redacció– van veure que aquests 6,5 km entre Berga i Cercs tenien unes condicions de terreny que fan possible el desdoblament. El cost de l’obra serà d’uns 140 milions d’euros i la previsió és acabar la redacció del projecte durant l’any 2016 perquè les obres es puguin executar a partir del 2017.

Novetat tècnica

Una mitjana que es desplaçarà

Aquest tercer carril reversible entre Cercs i Bagà es formarà mitjançant una màquina de transferència, que desplaçarà transversalment la barrera de formigó que separa els sentits de la circulació per permetre la formació de dos carrils al costat dret de la carretera per facilitar la sortida cap a la Cerdanya i, en els dies de retorn a Barcelona, formar dos carrils al costat esquerre.

El Berguedà fa temps que reclama aquest desdoblament com a mínim fins a Cercs, ja que la carretera suporta una alta congestió de trànsit especialment durant els caps de setmana. "Era una petició del territori que ens exigia una solució definitiva i ara és factible sense haver de fer coses inabastables", ha explicat.

C-55

Després d’aquest anunci, 'No + morts a la C-55' ha enviat un comunicat per criticar que sí que hi hagi diners per a aquest desdoblament, i no per al tan reclamat de la C-55, pressupostat en un 115 milions. "Si abans no hi havia diners, com pagaran aquests 140 milions? Esperem i desitgem que no sigui allargant la concessió a Ferrovial i Abertis de l'autopista C-16".

Evitar el peatge

La C-55 és la prolongació de la C-16 per als qui no volen pagar

Els cotxes que surten de l'àrea metropolitana que volen estalviar-se l'autopista amb el peatge més car de Catalunya, la C-16 entre Terrassa i Manresa, i volen anar al Berguedà i la Cerdanya, enllacen la C-55 amb la C-16 a partir de Manresa, quan ha deixat de ser una via ràpida. Per aquest motiu, des de la plataforma consideren que els mateixos motius amb què va justificar el conseller el desdoblament de la C-16 són vàlids per a la C-55 entre Manresa i Castellbell i el Vilar. De fet, recorden, aquest tram de la C-16 al Berguedà té una mitjana de 12.000 vehicles diaris, i la C-55 en té 34.000.

Discriminació

Santi Vila es justifica

El conseller s’ha defensat dient que el Govern "ha fet més del que s’havia fet mai" a la C-55 i defensa que s’estan executant els compromisos. Segons Vila, hi ha obres en curs per valor de 20 milions d'euros per millorar la mobilitat al Bages i ha recordat que a principis del 2016 entraran en vigor els descomptes a la C-16 amb l'objectiu que sigui més utilitzada. Precisament, una de les demandes dels alcaldes és la gratuïtat de la C-16, almenys mentre durin les obres, i el desdoblament de la C-55 entre Manresa i Castellbell.

stats