TRAGÈDIA AÈRIA

Germanwings: cal repensar el secret mèdic

Andreas Lubitz havia visitat 41 metges en cinc anys abans de fer estavellar un avió amb 150 persones

Andreas Lubitz va programar expressament el pilot automàtic de l’Airbus 320 en el qual viatjaven 150 persones perquè s’estavellés als Alps francesos. Aquesta és una de les conclusions de l’informe tècnic que ha presentat l’Oficina d’Investigacions i Anàlisis per a la Seguretat de l’Aviació Civil de França (BEA és la sigla en francès de l’organisme) sobre l’accident de Germanwings d’ara fa gairebé un any. L’altra principal conclusió de l’informe és que el pilot alemany de 27 anys tenia símptomes de depressió psicòtica des de desembre del 2014 i que hi havia metges que n’estaven al corrent. Per això els investigadors recomanen aclarir les normes per saber quan cal trencar el secret mèdic.

Que Lubitz va estavellar l’avió ja se sabia. El fiscal de Marsella encarregat de la investigació, Brice Robin, ho va anunciar pocs dies després del fatídic 24 de març del 2015, un cop analitzades les dades de la caixa negra. I és precisament aquest sentiment de no saber res de nou el que hi ha entre els familiars de les 150 víctimes de la tragèdia, que van conèixer dissabte passat els primers resultats de l’informe de la BEA.

Al seu dia el fiscal Robin també va confirmar que Lubitz havia visitat fins a 41 metges en els últims cinc anys, set dels quals un mes abans de fer estavellar l’avió que cobria la ruta Barcelona-Düsseldorf. Fins i tot, dues setmanes abans de l’accident, un dels metges va recomanar que Lubitz ingressés en un hospital psiquiàtric per tractar-se. “Diversos metges privats sabien que Andreas estava malalt, però ningú va transmetre aquesta informació ni a les autoritats aeronàutiques ni a Germanwings”, va dir ahir en roda de premsa Arnaud Desjardins, encarregat de la investigació de l’accident. “S’han de clarificar les normes per saber quan és necessari trencar el secret mèdic”, va afegir l’expert.

Els metges sempre s’han escudat en el secret professional i és per això que els tècnics que han fet l’informe recomanen establir un equilibri entre la confidencialitat de l’historial mèdic i la seguretat aèria perquè l’accident de Germanwings no es torni a repetir. Per exemple, en països com el Canadà o Israel trencar el secret mèdic, en casos com el d’Andreas Lubitz, no és un delicte penat per la llei.

En el seu informe, la BEA aconsella enfortir els controls mèdics i psicològics dels pilots per millorar la seguretat dels vols. També aconsella analitzar periòdicament les habilitats dels pilots a l’hora de volar, en particular els que tenen problemes psicològics i psiquiàtrics. La BEA posa l’accent en la necessitat de mesures d’acompanyament tenint en compte els casos en què els pilots es mostrin reticents a confessar els seus problemes -i a sol·licitar assistència mèdica- per por a perdre la llicència de vol.

Dues recomanacions

Quatre mesos després de l’accident, l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) ja va fer públiques diverses recomanacions per reforçar la seguretat aèria, entre les quals hi havia l’obligació d’una avaluació psicològica dels pilots abans que els contractessin, així com la presència permanent d’almenys dues persones a la cabina de l’avió. Sobre aquesta última recomanació, l’informe de la BEA admet que, per bé que la presència de dues persones en la cabina pot rebaixar el risc de suïcidi, no l’elimina del tot. “Som conscients que aquest és un problema difícil, no podem pretendre que siguin mesures un 100% eficaces”, va reconèixer ahir el director de l’agència, Rémi Jouty.

“Les institucions públiques i privades tenen l’obligació de vetllar per la seguretat de tots nosaltres i en aquest cas s’evidencia que no ha sigut així”, diu el comunicat de l’associació d’afectats del vol GWI 9525, que es va fer ressò de l’informe de la BEA dissabte passat. L’associació, que va néixer el juliol del 2015 i està formada per 45 famílies de víctimes d’aquell vol, denuncia que “el sistema que fins ara estava en funcionament ha fallat enormement” i per això reclama a les institucions públiques que facin els canvis legislatius necessaris per salvaguardar la seguretat. “No es pot fer prevaler la privacitat d’un individu en perjudici de la seguretat global” denuncien, fent referència al secret mèdic, des de l’associació, que també exigeix les mesures necessàries perquè les empreses compleixin amb l’obligació de tenir mecanismes de control eficients per als seus empleats.

Coincidint amb el primer aniversari de l’accident, el pròxim 23 de març, familiars i amics de les víctimes celebraran a la terminal T2 de l’aeroport del Prat un acte de record a les 150 persones que van perdre la vida en la tragèdia. També està previst que, després de la commemoració a Barcelona, les famílies viatgin fins a França per participar en un altre acte a prop de la zona muntanyosa on Andreas Lubitz va estavellar l’avió.

Més continguts de