Societat 13/12/2016

El futur de les Glòries: el parc, 1.070 pisos i un gran intercanviador de transport públic

El govern de Colau enllesteix el nou planejament de Glòries per començar les obres el 2018 i adaptar-se així al projecte Canòpia Urbana

Selena Soro
3 min
El futur de les Glòries: el parc, 1.070 pisos i un gran intercanviador de transport públic

BarcelonaLa nova plaça de les Glòries està a punt per a la seva transformació. L’Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimarts el nou planejament urbanístic per a l’espai, que modifica el Pla General Metropolità del 2007 i l’adapta al projecte de parc Canòpia Urbana, que el 2015 va guanyar el concurs públic per dissenyar el nou parc de les Glòries.

La nova ordenació inclou dos emplaçaments que sumen més de 200.000 m2: la zona delimitada pels carrers de Castillejos, Bolívia, Badajoz, Independència i Consell de Cent, i la parcel·la situada a la cantonada del carrer de Nàpols i Gran Via. Dins d’aquestes 20 hectàrees, 12 seran per a espais verds, corresponents al parc més els jardins urbans. A banda, es destinaran 17.000 m2 a equipaments, 48.000 a la xarxa viària bàsica i 14.000 més a habitatge.

En total, les noves Glòries tindran 1.070 habitatges, tant públics com privats, i amb un mínim de 506 pisos de protecció. Excepte 58 que ja existeixen, la resta estaran en edificis de nova construcció, amb una alçada màxima de 60 metres, aproximadament la meitat que la Torre Agbar. La previsió és que les obres per a la nova ordenació s’iniciïn el primer semestre del 2018.

Només vianants i bicicletes

Que el parc sigui continu i que no estigui interromput per altres carrers és un dels motius principals de la modificació del pla per adaptar-lo a la Canòpia Urbana. La previsió, doncs, és que dins del parc només hi hagi trànsit de vianants i de bicicletes. En aquest sentit la nova ordenació concreta un gran intercanviador de transport públic que connectarà el tramvia, l’autobús urbà i metropolità i el metro i que estarà situat davant la plaça del Disseny Hub Barcelona, fora de l’espai del parc.

Com a novetat també es recuperaran elements històrics com el rec Comtal, la fàbrica de paraigües i la nau industrial del carrer Cartagena. La intenció per a aquesta nau és que es converteixi en un centre intergeneracional, amb un espai de família i una ludoteca, un espai de joves i un de gent gran. Pel que fa a la fàbrica, al carrer Dos de Maig, es mantindrà l’edifici del 1928, format per dues naus, una de les quals servirà per acollir un centre de formació en disseny i moda i l’altra algun altre equipament per determinar. El govern també vol ampliar l'escola Els Encants i ubicar un ambulatori i habitatges per a gent gran al carrer Nàpols amb Gran Via.

Pel que fa a la construcció del túnel soterrat de Glòries al llarg de Gran Via, està previst que estigui llest a finals del 2018, d’acord amb el nou calendari. Dins de les modificacions viàries també està prevista la reordenació de la circulació a diferents carrers de la zona, com són Aragó, Tànger, l’avinguda Diagonal i la Meridiana.

El regidor Mòdol discrepa sobre el tramvia

El regidor d’arquitectura de l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Mòdol, ha apostat avui perquè el transport públic passi per dins del parc de les Glòries i no pel perímetre, tal com preveu el pla de Colau. En declaracions als mitjans, Mòdol ha discrepat així de l’ordenament que ha defensat en roda de premsa tot just una hora abans la tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz. La tinent ha assenyalat que la modificació del pla que presentaven "té el consens dels veïns", i ha afirmat que tenen previst aconseguir també "un ampli suport de la resta de grups". Mòdol ha argumentat que fer passar el transport públic per dins del parc de les Glòries seria seria l’única manera d’evitar l’incivisme i haver de tancar el parc a les nits. El regidor ha presentat aquest dimarts un paquet de mesures dotat amb 3,7 milions d’euros per millorar la qualitat arquitectònica de la ciutat.

stats