INFRAESTRUCTURES
Societat 06/06/2012

El Govern demana empara a Europa perquè l'Estat faci el corredor mediterrani

El Govern acudirà a les institucions europees per assegurar la construcció del corredor mediterrani. No n'hi ha prou amb el compromís d'ahir de la ministra d'incloure l'obra en els comptes del 2013.

Albert Balanzà
2 min
RECODER I PASTOR, LLUNY  El protocol va separar ahir el conseller i la ministra. Trias, amic de Pastor, i la delegada del govern espanyol, Llanos de Luna, van estar al mig.

BARCELONA.Amb el pla de Rodalies 2008-2015 només executat en un 6,9%, amb el 35,53% d'inversions executades per l'Estat a Catalunya l'any 2011 (a Madrid un 111,6%) i amb una frase lapidària pronunciada ara fa 24 hores pels desacords amb Renfe -"la firma de Foment no té cap mena de valor"-, el conseller de Territori, Lluís Recoder, va anar ahir una mica més enllà. Va anunciar que enviarà en les pròximes hores una carta al comissari europeu de Transports, Siim Kallas, perquè vetlli per l'execució de la via com a xarxa de transport prioritària a escala continental.

L'anunci es va produir pocs minuts després que la ministra de Foment, Ana Pastor, participés a Barcelona en la inauguració del Saló Internacional de la Logística (SIL), i llancés el compromís davant els empresaris que el corredor mediterrani estarà inclòs en els pressupostos generals de l'Estat per al 2013. "No l'hem pogut incloure abans perquè no s'estava ni redactant el projecte constructiu", es va excusar la ministra.

Però el conseller, que ja venia encès del dia anterior quan el Govern va suspendre unilateralment l'òrgan mixt Generalitat-Renfe perquè la part estatal es negava a parlar de les inversions pendents i del canvi compromès de la llei ferroviària, va obviar el gest de Pastor i va marxar del Saló sense esperar la passejada de la ministra pels estands. El conseller havia d'informar el Consell de Govern de la iniciativa epistolar a Europa. Posteriorment, en roda de premsa, va detallar que la carta anirà acompanyada d'un informe sobre l'estat de les obres i de l'agenda catalana del corredor. La Comissió Europea va assegurar el 20 d'octubre del 2011 que actuaria "en consens amb els estats membres" perquè el 2030 estigués fet el corredor, però també va considerar prioritaris el corredor atlàntic Algesires-Portugal-Madrid-País Basc i una solució híbrida per al corredor central Saragossa-Madrid-Algesires.

Després de la topada per Rodalies

Recoder i Pastor no van arribar a fer cap apart en la seva trobada fugaç a Fira de Barcelona, on avui i demà continuarà el debat sobre el corredor mediterrani que organitza Ferrmed. Però la jornada va estar plena de moviments significatius. A través de persones interposades, segons fonts del Govern, Renfe va transmetre als portaveus de Territori el malestar per la suspensió unilateral de l'òrgan mixt Generalitat-Renfe, que bloqueja teòricament la designació del president de Rodalies de Catalunya en substitució de Miguel Ángel Remacha. Més gestos. L'aspirant, Miguel Pérez, va colar-se a la foto oficial quan la ministra va visitar l'estand de Renfe. Més tard, Pastor era rebuda pel número dos de Territori, Damià Calvet, a l'estand de la Generalitat, i ell va remarcar el mapa del corredor. "En falta un tros", va respondre ella. D'Alacant a Algesires.

stats