Societat 15/05/2012

El Govern vol ampliar les bonificacions a vies de titularitat estatal

Albert Balanzà
2 min
Un insubmís antipeatges en l'última protesta a la barrera de Girona sud de l'AP-7.

BARCELONA.El Govern, admetent la influència de la campanya #novullpagar sobre els plans de l'executiu per pal·liar el greuge comparatiu amb les autopistes espanyoles, va plantejar ahir al grup de treball de peatges que el sistema de bonificacions s'ampliï ara a les autopistes de titularitat estatal que hi ha a Catalunya: l'AP-7 (Tarragona-Barcelona-La Jonquera, Montmeló-El Papiol) i l'AP-2 (Saragossa-Mediterrani).

El grup de treball -al qual no va assistir, altre cop, Foment i que reuneix l'administració amb empreses concessionàries i entitats com el RACC, l'OCUC i Xarxa Viària- va estudiar la proposta del secretari de Mobilitat, Damià Calvet, que planteja a l'Estat i a Acesa, l'empresa concessionària de l'AP-7 i l'AP-2, que afavoreixi els vehicles d'alta ocupació, els pocs contaminants i la mobilitat obligada a través de recurrència d'ús.

La Generalitat, després del canvi de model que va aplicar el desembre del 2011, bonifica aquestes casuístiques amb un 40% per alta ocupació i per vehicle ecològic -tot i que aquests vehicles només representen el 5% del parc automobilístic- i amb un 30% per recurrència. No obstant això, segons dades oficials, el canvi de sistema, més homogeni, ha fet baixar la mitjana de beneficiaris del 35% al 33%, que s'estalvien 194 euros de mitjana a l'any. Segons Calvet, amb l'extensió d'aquestes bonificacions a les autopistes de titularitat estatal hi hauria un benefici directe per als ciutadans de les àrees metropolitanes de Girona, Tarragona i Lleida, ja que fins ara les mesures es limitaven sobretot a l'àrea de Barcelona.

També en la línia del que va exposar el conseller de Territori, Lluís Recoder, en l'última intervenció al Parlament, el Govern va plantejar com a estratègia a mitjà termini l'ús del fons de rescat de peatges -que el departament ha xifrat en una petició a l'Estat de 320 milions d'euros- per augmentar les bonificacions a la resta d'autopistes de titularitat catalana. El fons s'obtindria a partir dels impostos que l'Estat i les autonomies recapten de les empreses concessionàries (IVA i societats).

stats