El Govern espera recaptar 150 milions l'any amb l'impost del CO2

El tribut afectarà 3,6 milions de vehicles i furgonetes i mig milió de motos

El Govern ha aprovat el projecte de llei que introdueix algunes modificacions en l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica i amb el qual espera recaptar 150 milions d'euros l'any. Aquests són els càlculs que ha fet la secretaria d'Hisenda basant-se en un exercici amb el tribut plenament implementat, és a dir, quan es liquidin els impostos corresponents els turismes, els comercials i les motocicletes. L'impost afectarà un total de 4,1 milions de vehicles, concretament 3,6 milions de vehicles i furgonetes i mig milió de motos. Aquest tribut va ser aprovat pel Parlament l’agost del 2017 i té com a objectiu lluitar contra l'escalfament global del planeta.

L’impost s’emmarca en l’Agenda 2030 aprovada pel govern català i està en línia amb les recomanacions del FMI, l’OCDE o la Comissió Europea, que coincideixen en apostar per la fiscalitat verda com una eina imprescindible davant la crisi ambiental i d’emergència climàtica. Altres països europeus com ara Finlàndia, Suïssa, Bèlgica, França, Suècia, Alemanya o Irlanda també disposen de figures tributàries que tenen en compte les emissions de CO2 dels vehicles.

Amb caràcter finalista, el cent per cent de la recaptació d’aquest tribut es destinarà a nodrir a parts iguals el fons climàtic i el fons del patrimoni natural i la biodiversitat.

El fons climàtic servirà per dur a terme actuacions davant l’emergència climàtica en l’àmbit de l’adaptació i la mitigació, com ara l’impuls i bonificació en l’adquisició de vehicles nets, la millora del transport públic i la mobilitat sostenible, el foment de les energies renovables, i els habitatges energèticament eficients. Les actuacions concretes s’acordaran en el marc de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic que es reuneix periòdicament.

Els imports que corresponen al fons per al medi natural i biodiversitat serviran per dotar de finançament les accions recollides a l’estratègia catalana per al patrimoni natural i biodiversitat i per donar resposta al dèficit de finançament de les polítiques de gestió del medi natural a Catalunya. Entre les accions que cal finançar hi ha la gestió activa i adaptativa del sistema d’espais naturals protegits de Catalunya, i més concretament dels parcs naturals i el parc nacional; millorar la conservació de les espècies autòctones, els ecosistemes i la geodiversitat; millorar la connectivitat ecològica i la infraestructura verda; promoure la recerca i el coneixement, o enfortir la gestió preventiva i evitar la pèrdua neta de biodiversitat.

Pagament el novembre del 2020

Entre les novetats que incorpora el projecte de llei aprovat aquest dimarts i que modifica la llei 16/2017 de l’1 d’agost del canvi climàtic hi ha un canvi en la data de meritació de l’impost, que passa de l’1 de gener, com s’establia a la llei 16/2017 de l’1 d’agost, al 31 de desembre. També es fixa el període de pagament entre l’1 i el 20 de novembre de l’any següent de la meritació. El nou text legislatiu també preveu una bonificació en quota del 2% per a la domiciliació del pagament. Aquest tipus de benefici fiscal ja existeix en altres tributs periòdics, com l’impost de circulació. Això suposa per al contribuent una reducció de càrregues administratives, i per a l’administració, una rebaixa en les despeses de gestió.

Un altre dels aspectes rellevants que inclou el text és la fórmula per calcular les emissions de CO2 d’aquells vehicles que, per la seva antiguitat, no disposen de dades oficials. Aquest càlcul es farà a partir d’una fórmula dissenyada pel Barcelona Supercomputing Center i té en compte tota una sèrie de variables tècniques com ara el combustible, la cilindrada, la potència del motor, el pes o l’antiguitat del vehicle, entre d’altres.