CONTAMINACIÓ

El Govern prepara un nou impost que gravi els desplaçaments en cotxe a Barcelona

La recaptació es farà a través dels aparcaments i el 90% es destinarà a finançar el transport públic

La lletra petita amagava, també en aquesta ocasió, l’anunci més rellevant per a la població i que tindrà més afectació. El nou pla de millora de la qualitat de l’aire que va aprovar dimarts passat el consell executiu preveu una mesura força innovadora i ambiciosa, que fins ara no ha transcendit. El pla consta de vuit capítols diferents, més de 430 pàgines i 166 mesures concretes amb encàrrecs específics per a cada administració i, una d’aquestes mesures, recollida a la pàgina 289 del pla, preveu la creació d’un nou impost a qualsevol desplaçament de vehicles comercials i particulars dins les zones de protecció especial, que són els 40 municipis que engloben 4,3 milions de persones del Barcelonès, el Baix Llobregat, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental.

Dit d’una altra manera, el Govern preveu que cada cop que algú agafi el cotxe per fer un desplaçament dins de l’àrea de Barcelona haurà de pagar una quantitat fixa que encara s’ha de determinar. La previsió és que la Generalitat negociï i redacti la seva proposta abans que acabi l’any, i que el 2015 s’aprovi al Parlament i comenci a implantar-se. Falta definir el volum dels pagaments i com es podrà cobrar. Però, i aquí hi ha la clau perquè la mesura pugui generar consens social, el 90% de tot el que es recapti es destinarà íntegrament a finançar el transport públic, segons recull el text del pla aprovat.

Aplicable sobre l’aparcament

El que recull aquesta nova figura impositiva és que la recaptació es faci a través dels aparcaments, siguin de gestió pública o privada de rotació, també a la zona blava i la zona verda, a les zones de càrrega i descàrrega controlada i, addicionalment, als aparcaments de grans centres generadors de mobilitat, cosa que inclou centres comercials i d’oci, l’aeroport, els edificis d’oficines i grans espectacles.

I això seria fora dels episodis de contaminació ambiental, uns períodes concrets de temps -set episodis des del 2011- en què ja s’afegirà un encariment del 25% en peatges i aparcaments públics. Els dubtes que genera la mesura, en qualsevol cas, són nombrosos, ja que caldrà definir els àmbits concrets d’aplicació i negociar amb multitud d’actors diferents. Per exemple, què passarà els caps de setmana i com s’aplicarà als estacionaments de propietat particular i a la zona verda on aparquen els residents? El Govern, això sí, ha previst una exempció, que és la dels cotxes més nets del mercat. Aquestes condicions les podrien complir el 12% dels vehicles que hi ha actualment a Catalunya.

La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, ha explicat a l’ARA que encara no està definit l’import de l’impost, però que en qualsevol cas serà petit perquè “interessa que sigui pedagògic” i que generi canvis cap a una mobilitat més sostenible. De fet, també ha insistit que es tracta d’un impost “just”, ja que el 90% estarà destinat a finançar el transport públic per fomentar-ne l’ús i que el 10% restant es destinarà a actuacions que incrementin l’eficiència dels vehicles privats. Farran ha subratllat que la mesura recull simplement el compromís per definir aquest nou impost, però que s’aprovarà o no al Parlament en funció de les majories que hi hagi, i ha ratificat que s’aplicarà exclusivament dins de les zones on hi ha més contaminació i no en altres zones de Catalunya. Per tant, no es cobrarà si un resident de l’àrea de Barcelona marxa fora d’aquests 40 municipis més contaminants.

La gestió de la recaptació es farà a través del fons ambiental que crea el pla, una eina amb què el Govern preveu poder dur a terme mesures ambientals com ajuts a la implantació del taxi elèctric i de vehicles comercials nets, entre d’altres.