Societat 15/02/2017

El Govern proposa restringir el pas de camions per la N-340 a l'Ebre, el Tarragonès i el Penedès

La mesura preveu compensar-ho amb bonificacions d'entre el 35% i el 50% dels peatges, a més de fer gratuït el tram de l'AP-7 per als veïns

Ara
3 min
Alcaldes, veïns i transportistes del camp de Tarragona i l’Ebre col·lapsen la N-340 i l’AP7 per reclamar l’alliberament de peatges

BarcelonaRestringir el pas de camions per la N-340 al pas per les Terres de l'Ebre, el Tarragonès i el Penedès, i obligar-los a desviar-se per l'autopista AP-7 amb bonificacions d'entre el 35% i un 50% del cost dels peatges.

Segons han confirmat a l'ACN fonts municipals, l'anomenada solució gironina, aplicada des de fa quatre anys a la N-II, és la base de la proposta que el Govern ha dut al ministeri de Foment per descongestionar de trànsit pesant la carretera N-340 i frenar la sagnia d'accidents que acumula aquesta via.

La proposta afectaria els trams entre Vinaròs i l'Hospitalet de l'Infant i entre Altafulla-Torredembarra i Vilafranca del Penedès, i inclouria la gratuïtat del tram de l'AP-7 per als residents. Però els veïns, transportistes i molts dels alcaldes de la zona han reclamat en diverses protestes l’alliberament de peatges de l’AP-7 en aquella part del territori on no hi hagi una via ràpida gratuïta alternativa.

Els consellers de Territori i Sostenibilitat i Interior, Josep Rull i Jordi Jané respectivament, acompanyats de càrrecs territorials de la Generalitat, van traslladar la proposta als alcaldes en una reunió que es va fer fa pocs mesos a Tarragona. Ara ja és damunt la taula del ministeri de Foment, que ha de prendre la decisió definitiva.

La base de la proposta és la restricció de camions als trams conflictius de la N-340 en els quals Foment encara no ha construït l'autovia A-7 i en què només hi ha com a alternativa l'autopista de peatge. A les Terres de l'Ebre els camions tindran restringit el pas i seran desviats cap a l'AP-7 entre Vinaròs i l'Hospitalet de l'Infant. Al Penedès, el tram restringit per al trànsit pesant s'estendrà des d'Altafulla fins a Vilafranca del Penedès. En tots dos casos els trajectes llargs tindran una bonificació de l'import dels peatges del 35%, descompte que en el cas del trànsit local arribaria al 50%.

Addicionalment, la proposta inclou l'exempció dels peatges per als moviments interns per l'AP-7 que facin els residents. Així, els veïns de l'Ebre no hauran de pagar peatge entre Vinaròs i l'Hospitalet de l'Infant i els residents del nord de la demarcació gaudiran de la mateixa bonificació en el seu tram, limitada a un trajecte d'anada i tornada a la mateixa destinació.

Aquest sistema s'assembla al que des de fa anys funciona ja a la circumval·lació de Tarragona, en el tram entre Salou i Altafulla-Torredembarra, lliure de peatge per als trajectes entre aquests dos punts. En la proposta es vol intentar regular millor qui gaudeix de l'exempció i limitar el trajecte concret. Una de les opcions sobre la taula és que s'apliqui a través de la contractació d'un sistema de telepagament bancari, com el conegut Via T.

La Generalitat ja havia sospesat, des de fa temps, públicament, l'opció de restringir i desviar obligatòriament per l'autopista el trànsit pesant, seguint l'exemple gironí. En particular, als trams en els quals Foment no ha arribat a executar l'autovia A-7, paral·lela a la N-340 i a l'AP-7. Però la idea del desviament obligatori i les bonificacions no va agradar ni a les associacions de transportistes tarragonines ni a les entitats veïnals, que exigeixen la gratuïtat de l'autopista, sobretot perquè s'apropa el final de la concessió i el retorn de la infraestructura a l'Estat, previst per al 2019. Tot i això el Govern valora molt positivament l'experiència de la N-II i això l'ha fet decidir a extrapolar-la a la N-340.

stats