L'Associació d'afectats per l'accident de Spanair demana que sancionin els advocats que els “assetgen”

Familiars, amics i representants polítics demanen "justícia i veritat fins al final" quan es compleixen cinc anys del sinistre, que va costar la vida a 154 persones

La presidenta de l'Associació d'afectats del vol accidentat de Spanair JK5022, Pilar Vera, ha assegurat aquest dimarts que és una "fita històrica" que el govern espanyol aprovés a començaments d'agost un decret llei que estableix un protocol de coordinació i un comitè estatal de suport a les víctimes d'accidents aeris.

En una roda de premsa a l'aeroport de Barajas, amb motiu del cinquè aniversari del tràgic accident de Spanair, Vera ha afirmat que els familiars de les 154 víctimes mortals segueixen "lluitant" i demanant "justícia", i que ho faran "fins al final". En aquest sentit ha explicat que l'associació espera que el ministeri de Justícia creï un estatut de la víctima que sancioni fins a 45 dies després d'un sinistre els advocats que busquen clients entre els familiars i es "lucren del seu dolor". "Cal frenar aquest assetjament", ha afegit.

La presidenta de l'associació ha demanat, a més, que s'impulsi el "tractament preventiu" de les catàstrofes perquè, ha dit, en l'accident de Spanair va haver-hi "improvisació". També ha advocat per la creació d'una única agència d'investigació d'accidents que depengui del Congrés dels Diputats i no del ministeri de Foment, així com d'una única federació d'afectats.

D'altra banda, sobre la polèmica amb la companyia asseguradora que hauria d'indemnitzar els familiars de les víctimes, Vera ha dit que les compensacions haurien de ser similars a les de l'atemptat de l'11-M. Ha afirmat que "salvant les distàncies" l'última catàstrofe abans de la de Spanair va ser la dels atemptats a Madrid el 2004, i que en aquell cas les indemnitzacions van arribar al milió d'euros per familiar. En aquest sentit, ha explicat que l'associació vol arribar "com més aviat millor" a un acord amb l'asseguradora, i que si oferís compensacions igual d'altes que les de l'11-M, s'evitaria portar el tema als tribunals.

El 20 d'agost del 2008, el 'Sunbreeze', un avió MD-82 de la companyia Spanair que cobria la ruta Madrid-Gran Canària, va tenir un accident tot just aixecar el vol a l'aeroport madrileny i que va causar la mort de 154 persones i va deixar 18 ferits greus.

Aquest matí hi ha hagut un acte d'homenatge a Barajas i també a Gran Canària, lloc de destinació del vol. Familiars, amics i representants polítics han llançat 154 roses blanques a l'Atlàntic al costat de l'aeroport de l'illa per reclamar "justícia i veritat" per a les víctimes del vol JK5022 de Spanair. La vocal de l'Associació d'afectats pel vol JK5022, Ángeles Piretti, ha remarcat que aquests actes no només serveixen per homenatjar les víctimes del sinistre, sinó també per recordar a la societat el que va passar: "No pot ser més barat pagar per la vida dels passatgers que invertir en seguretat", ha assegurat.

Segons un estudi de la Universitat de Sevilla, l'accident va provocar una reducció a llarg termini d'un 20% del volum total de passatgers que viatjaven amb Spanair i la posterior fallida de l'empresa l'any 2012.

Més continguts de