Societat 28/02/2017

Impulsen un cercador d'expertes per augmentar la presència femenina als mitjans

L'Institut Català de les Dones ha actualitzat una eina que ja inclou 480 inscrites de 190 especialitats diferents

Laia Vicens
2 min
De dreta a esquerra, Jaume Gurt (infoJobs), Isabel Muntané (On son les dones), Daniela Freud, Isona Passola, i Ariadna Casademont.

BarcelonaEls homes ocupen el 79,4% de l'espai opinatiu català tot i representar el 49% de la població, segons un estudi de l'associació 'On són les dones'. Amb l'alarma activada per la desigualtat de gènere, l'Institut Català de les Dones ha renovat i reimpulsat el Cercador d'Expertes, una pàgina web que vol ser com un directori digital per donar visibilització al talent femení en qualsevol àmbit i acostar perfils professionals femenins a empreses, mitjans de comunicació i institucions.

L'eina es va crear el 2006, però aquest dimarts s'ha presentat la versió renovada, que ha actualitzat el disseny de la web per facilitar-ne la navegació i algun tràmit, com donar-se d'alta, i també s'han inclòs nous noms d'expertes. De moment, ja hi ha 480 inscrites que pertanyen a 190 especialitats.

Segons ha explicat Sergi Rodon, responsable de difusió i comunicació de l'ICD, el nou cercador permetrà buscar les expertes segons la seva titulació, ubicació i professió perquè els mitjans i entitats les puguin trobar i posar-se en contacte directament amb elles.

La presidenta de l'ICD, Teresa M. Pitarch, ha fet una crida a convertir les dones en "subjectes d'acció", perquè encara que ha afirmat que les dones han començat ja a "alçar la veu", cal fer-ho encara "molt més". "El talent ha de sortir al carrer, hem tornat a ser visibles i ens ho hem de creure", ha dit.

Durant la presentació, diverses dones amb "experiències d'èxit" han compartit la seva opinió. Es tracta de la directora i presidenta de l'Acadèmia de Cinema Català, Isona Passola, l'empresària Adriana Casademont, l'acadèmica Daniela Freund i la coordinadora del màster en gènere i comunicació de la UAB, Isabel Muntané, que també forma part de la iniciativa 'On són les dones'.

Una llança a favor de les quotes

Muntané ha fet balanç dels últims sis mesos en relació amb la presència de les dones als mitjans de comunicació. Així, ha lamentat que el gènere femení estigui infrarepresentat, perquè només un 18% dels articles d'opinió en mitjans impresos els han fet dones. Pel que fa a les ràdios i les televisions, tampoc garanteixen la paritat, encara que la presència femenina ha augmentat.

Per tal de caminar cap a un model més paritari, Passola ha apostat per les quotes com a "etapa transitòria important" mentre no s'assoleix la igualtat total. Segons ha dit, un dels altres grans reptes de les dones és la conciliació familiar i laboral.

stats