Jaume Gomà: “No puc animar la gent a emprendre, és una barbaritat”

Emprenedor i fundador d’Ulabox L’antisúper Gomà sempre ha treballat en el sector digital i diu que a la gent no li agrada haver de fer la compra ni adquirir marca blanca. Per això va crear un supermercat en línia basat en el que creia que havia de ser el súper ideal. Ells fan la compra per tu

Amb una àmplia experiència en empreses d’internet, Jaume Gomà va voler revolucionar el sector de l’alimentació ara fa sis anys després de veure com la banca, la moda o els viatges ja havien fet la transformació digital. “Amb la tecnologia vam voler crear un supermercat en línia totalment diferent i eficient per permetre que els clients dediquin el temps a coses més interessants que anar a comprar”, assegura.

Després de sis anys i més de 60.000 clients, Ulabox ha començat a repartir producte fresc a Madrid?

Sí, a Madrid només entregàvem producte sec, però hem aconseguit fer-hi el que ja fem amb èxit a Barcelona. Amb això, hem multiplicat per 10 el nombre de comandes del mes anterior i més del 50% de les compres ja inclouen producte fresc. Es demostra que si s’explica bé la proposta de valor, es treballa amb una relació qualitat-preu i un servei excel·lent, el canvi d’hàbits en la compra d’alimentació pot ser ja una realitat avui.

Quin és el percentatge de compra en línia?

Un 1% dels consumidors fan regularment la seva compra d’alimentació i begudes en línia, però un 24% de la gent ha provat de fer la compra per internet com a mínim una vegada en l’últim any. El problema és que no repeteixen.

Per què?

Perquè l’experiència que han tingut dels establiments tradicionals que han muntat un súper en línia ha sigut desastrosa. Un quart de la població vol comprar en línia. És la mateixa taxa de penetració que tenen a Anglaterra, el país més avançat en aquesta categoria. Si els dónes el que volen, repeteixen. Per això a Ulabox creixem entre 3 i 3,5 vegades en relació al mateix mes de l’any anterior.

Si faig la comanda avui, vostès no em poden servir el mateix dia?

Si la fas abans de les 14 h, ho podem entregar a partir de les 7 h de l’endemà. Estem treballant per poder entregar encara més ràpid.

Gràcies al big data , Amazon pot predir si l’usuari farà una comanda abans fins i tot que la faci, i acosta el producte a aquest possible consumidor abans que l’hagi demanat. ¿Vostès encara estan lluny d’això?

No tenim la mateixa volumetria de dades de què disposa Amazon, que opera a escala mundial. Les dades les utilitzem per millorar l’experiència de compra de l’usuari, no com un negoci. Ens ajuden a optimitzar la gestió d’estocs, a entregar més ràpid i a muntar rutes de transport més eficients i menys contaminants.

Ulabox ha superat ja les 13.000 referències, però no hi ha el gall dindi que compro al meu supermercat...

Cal desmitificar algunes coses: la primera és que als espanyols els agrada anar a comprar. Això no és veritat. I la segona és que als espanyols els agrada la marca blanca. Gran mentida, també! La gent vol la millor qualitat al mínim preu. Al teu supermercat només hi ha 4.000 referències, en canvi a Ulabox n’hi ha gairebé 14.000. Tenim més producte que ningú i hem integrat el comerç local amb Escofet Oliver i fruiteries Antolín, tenim productes gurmet, així com ecològics i bio. Un 60% de les cistelles de la compra d’Ulabox ja porten productes frescos, quan ens deien -una altra gran mentida- que era impossible vendre producte fresc per internet.

Però sí que em surt més car comprar a Ulabox que en un supermercat tradicional en línia...

Per ser competitius en preus treballem molt les promocions, i fem enviaments gratuïts.

¿Es plantegen exportar el model a altres països?

Volem internacionalitzar la companyia, però sense pressa. Hem de seguir amb l’acceleració de Barcelona i la consolidació de Madrid. També operem a la resta de la Península i a les Balears, però sense producte fresc.

Han pensat ja en algun lloc?

Analitzem mercats constantment, però sempre diem que el llarg termini en les empreses de tecnologia són sis mesos. Tot el que supera el mig any es pot parlar i valorar, però posar-hi dates i objectius concrets és més complicat.

Vostè sempre ha treballat en el sector digital. ¿Anima la gent a emprendre?

No! Quan em demanen anar a fer xerrades per motivar emprenedors sempre dic que no. O si hi vaig ho faig amb la condició: que diré que no animo la gent a emprendre. És una barbaritat!

Per què?

Perquè no té cap gràcia. Si reps un salari i tens una feina amb la qual et sents còmode, amb una vida organitzada, per què ho has de rebentar tot? Ho passaràs pitjor, hauràs d’invertir tots els teus diners en aquest projecte. En el fons, et destrossarà la vida.

Vostè no ho tornaria a fer, doncs?

Jo sí, cada dia. Perquè tinc una cosa que em crema per dins. Si després de pensar en tots els inconvenients encara hi ha una cosa que et crema per dins i no ho pots aturar, aleshores sí, fes-ho, perquè això fa que superis totes les barreres que et trobaràs per desenvolupar la teva empresa.