Societat 22/02/2016

Josep Rull també demana el traspàs de les competències de l'AVE

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha detallat el pla per assumir la gestió de tots els serveis de Renfe i Adif a Catalunya en tres fases: primer Rodalies, després Regionals i finalment l'alta velocitat

Albert Solé
2 min
Les inversions en AVE són motiu de controvèrsia política des de fa poc.

BarcelonaLa Generalitat té clar que vol assumir tots les competències ferroviàries a Catalunya. El 5 de febrer l'hi va demanar a la ministra de Foment, Ana Pastor, en la seva primera trobada cara a cara. Llavors va transcendir que volien completar el traspàs de Rodalies i Regionals, traspassats parcialment el 2009, però aquesta tarda el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, hi ha afegit també les competències de l'AVE.

Rull ho ha explicat en la compareixença a la comissió de Territori al Parlament, la seva primera des que va assumir el càrrec.

El conseller Rull ha detallat així el pla per assumir la gestió de tots els serveis de Renfe i Adif a Catalunya en tres fases: primer Rodalies, després Regionals i finalment l'alta velocitat.

I quin és el primer pas per aconseguir aquests traspassos? "Cal que es desclassifiquin aquestes infraestructures d'interès general, amb un acord del consell de ministres, per poder-les traspassar-les posteriorment".

"Volem ser culpables de les nostres decisions i no hostatges dels errors dels altres. Per això hem demanat els traspàs de les Rodalies, Regionals i AVE. No volem culpar Madrid, volem donar un bon servei als ciutadans", ha dit Rull.

Si aquesta desclassificació de l'Estat es produís, el conseller Rull ha fet alguns càlculs: en la segona fase del traspàs caldria subrogar els treballadors d'Adif a Catalunya, que tindria un cost de 3 milions d'euros a l'any. I en la tercera fase s'hauria de construir un nou Centre Tècnic de Control (CTC) de Rodalies i Regional, com el que ara hi ha a l'Estació de França, que costaria uns 12 milions d'euros.

En la primera fase del traspàs, el conseller ha concretat quines línies voldria assumir la Generalitat:

  • Nus de Castellbisbal-Arc de Triomf (exclusiu de Rodalies)
  • Arc de Triomf-Mataró-Maçanet Massanes (exclusiu de Rodalies)
  • Arc de Triomf-Montcada bifurcació (exclusiu de Rodalies)/ Montcada bifurcació-Manresa-Lleida Pirineus (exclusiu de Rodalies)
  • Ramal d’accés a Cerdanyola Universitat (exclusiu de Rodalies)
  • Montcada bifurcació-Puigcerdà (exclusiu de Rodalies)
  • Sant Vicenç de Calders-Vilanova-Passeig de Gràcia-Nus de Mollet (trànsit mixt de Rodalies i llarg recorregut)
  • Passeig de Gràcia-Estació de França (trànsit mixt de Rodalies i llarg recorregut)
  • El Prat de Llobregat-Aeroport (exclusiu de Rodalies)

Rull ha aprofitat per revelar que el contracte programa (2011-2015) del traspàs de Rodalies del 2009 encara està pendent de signar-se. "Estem al febrer del 2016 i no hi ha contracte entre Renfe i Generalitat perquè l'Estat no l'ha volgut signar. Això l'hi vam dir a la ministra, i tant me fa si s'enfada". De la mateixa manera, també es va arribar a un acord en aquell moment dels compromisos que prenia Adif amb un protocol, que tampoc s'ha arribat a signar mai.

"Estem carregats de raons per demanar el que vam demanar el 5 de febrer a la ministra. Aquesta no és una petició improvisada, sabem com cal fer-ho. Proposem menys maldecaps per al govern espanyol", ha dit.

Responent a diferents membres de l'oposició, que han titllat la petició de traspàs de Rull de deslleialtat institucional, el conseller ha respost: "La voluntat de millorar la xarxa des de la lleialtat institucionalitat l'hem provat, ho va intentar l'exconseller Santi Vila, que es va asseure amb Renfe i Adif i van pactar obres prioritàries per valor de 306 milions d'euros. Doncs només han executat un 2% d'aquestes obres. Ho hem intentat i no ens n'hem sortit, per això proposem canviar d'esquema".

stats