INFRAESTRUCTURES
Societat 14/07/2012

La fi de la L9 i el tramvia a Urquinaona per al 2020

L'Autoritat del Transport Metropolità té previst completar la L9, projectar el tramvia fins a Urquinaona i enllaçar els ferrocarrils entre Sants i Gràcia. El pla director calcula fer-ho tot en només vuit anys.

Albert Balanzà
2 min
Obres de la L9 del ramal que passa pel passeig de la Zona Franca i que estaran aturades almenys fins al 2014.

BARCELONA.El pla director d'infraestructures (PDI) 2011-2020 va aprovar-se ahir amb el bany de realisme que dóna una inversió un 16,5% més baixa que la del PDI 2001-2010 i amb la nul·la garantia de finançament de les obres principals. L'Autoritat del Transport Metropolità, fent de cap i de nou l'actualització de l'avenç del pla que el tripartit va fer per al període 2009-2018, s'ha compromès a acabar totes les obres que hi ha en marxa -fins i tot la L9 sencera-, a complir velles aspiracions, com l'enllaç dels dos ramals de FGC entre la plaça Espanya i la plaça Gal·la Placídia i a redactar el projecte de prolongació del Trambesòs fins al centre de Barcelona, a la plaça Urquinaona. El pla també conté dos projectes -la connexió del tramvia i el túnel d'Horta- que depenen encara de decisions de l'Ajuntament de Barcelona: en un cas s'especifica que s'ha d'executar la unió "amb traçat per determinar" i en l'altre només es preveu de moment el vial ferroviari i no esmenta el viari.

El conseller de Territori, Lluís Recoder, va llançar ahir una nova data per a la finalització íntegra de la L9 amb el primer objectiu fixat al 2014 perquè la línia arribi a l'aeroport i la resta torni a arrencar i s'acabi en un màxim de vuit anys. "No tenim previsió de recomençament del tram central però hem volgut incloure l'acabament del conjunt de l'actuació", va apuntar. El 2020 és almenys la tercera data d'acabament que s'ha donat últimament: 2013 i 2016 van ser les anteriors.

Recoder, que va reiterar que el context pressupostari és "molt complicat" sobretot pels incompliments de l'Estat, va entretenir-se també a donar detalls de l'antic projecte de connexió del ramal Llobregat-Anoia -que segueix la via de l'antic Carrilet- amb el ramal de l'anomenat Metro del Vallès. Tenint en compte que enguany s'ha fet la licitació de l'estudi tècnic, l'ATM i el departament de Territori compten que l'enllaç des de la plaça Espanya fins a la plaça Gal·la Placídia pels carrers Tarragona, Josep Tarradellas, Francesc Macià i Travessera de Gràcia pot ser una realitat en aquest termini del pla director.

Tramvia per Alí Bei

Però, al marge d'aquests avenços en metro i ferrocarrils, l'ATM ha decidit que el transport públic terrestre que més projectarà en els pròxims vuit anys és el tramvia. Mentre Barcelona perd la por a enllaçar el Trambaix i el Trambesòs per l'avinguda Diagonal -l'opció menys costosa-, de moment el que farà és acostar el tramvia al centre de la ciutat des de la plaça de les Glòries cap al tram més desconegut de l'avinguda Meridiana, fins a endinsar-se pel Teatre Nacional cap al baix Eixample pels carrers Alí Bei i la ronda de Sant Pere fins a la plaça Urquinaona.

El pla director sumarà 13.760 milions d'euros d'inversió, dels quals la Generalitat n'aportarà 7.586 milions i l'Estat, teòricament, un total de 6.174 milions. Per grans blocs, el pressupost es reparteix en 4.396 milions per a l'ampliació de la xarxa ferroviària, 4.565 per al desplegament de la xarxa ferroviària estatal, 416 per a intercanviadors, 398 per al transport públic de carretera i 3.985 per a la xarxa ferroviària existent.

stats