INFRAESTRUCTURES
Societat 24/04/2018

L’AVE de Girona continua sense pla d’autoprotecció

Protecció Civil no hi donarà el vistiplau fins que s’instal·li un sistema de control de fums

Maria Garcia
3 min
Dos trens a l’estació de l’AVE de Girona, propietat d’Adif.

BarcelonaMalgrat que fa cinc anys que circulen trens de passatgers i de mercaderies per la via de l’AVE de Girona, aquesta infraestructura encara no té un pla d’autoprotecció homologat per la direcció general de Protecció Civil de la Generalitat -el document que recull els elements relacionats amb la seguretat i els protocols que han de seguir els cossos en cas d’emergència-. El motiu: Adif no ha instal·lat un sistema de control de fums al túnel de set quilòmetres que travessa de nord a sud la capital gironina. “Només l’ha instal·lat a les andanes. “Si hi hagués un incendi no podríem controlar el fum, i si hi ha fum no hi podem baixar perquè no seria segur ni per a la ciutadania ni per als bombers”, indiquen fonts d’Interior, que deixen clar que si no es compleix aquest requisit no aprovaran la desena versió del pla d’autoprotecció que ha presentat Adif. I això que el 20 de març el secretari espanyol d’Infraestructures i Transports, Julio Gómez-Pomar, va assegurar que ja s’havien instal·lat totes les mesures de seguretat requerides pels cossos d’emergències: “S’han completat les mesures de seguretat del túnel urbà, adaptades als requeriments de Protecció Civil”, va afirmar. Aquestes paraules també les havia subscrit, un mes abans, el delegat del govern espanyol, Enric Millo: “Des del 12 de gener aquestes instal·lacions compten amb el vistiplau de la Generalitat de Catalunya i s’han posat en servei de forma coordinada amb Bombers de la Generalitat i Protecció Civil”. Però segons fonts d’Interior encara queden condicions per complir. Les instal·lacions “són segures” però és “imprescindible” que s’instal·li un sistema de control de fums al túnel, segons avisen. “Ara hi ha un sistema de ventilació natural, cosa que significa que si hi hagués un incendi o un vessament de mercaderies perilloses ens hauríem d’esperar que el fum sortís de manera natural per les reixes”. El sistema que reclamen facilitaria els treballs d’extinció: “Et permet controlar el fum perquè surti per un costat, de manera que els bombers puguin accedir [al túnel] per un altre”. En aquest sentit recorden com en altres accidents en túnels sense control de fums s’han complicat molt les tasques d’extinció. I posen dos exemples: “Fa anys es va incendiar un túnel abandonat, i com que no tenia aquest sistema va haver-hi fum a les vies durant un mes. O en un altre accident van tardar dies a extingir un incendi perquè els cossos d’emergències no hi podien baixar”.

Ventilació natural

Per la seva banda, Adif insisteix que en els últims cinc anys han presentat nou versions del pla d’autoprotecció i que s’està treballant per integrar tots els sistemes -també el de control de fums- en un centre de telecomandament que esperen tenir acabat abans de l’estiu. I recorden que durant l’últim any s’ha invertit en moltes de les millores que demanaven des de Protecció Civil. Així, per exemple, han finalitzat les sortides d’emergències que s’havien quedat a mitges i han instal·lat el sistema de comunicacions Rescat perquè els cossos d’emergències es puguin comunicar dins del túnel i l’estació subterrània en cas d’accident. A més, afegeixen que els túnels tenen un sistema de ventilació natural.

Aquestes mancances en seguretat no són una novetat en el faraònic projecte de l’AVE. Un any després de la posada en funcionament, el 2014, les vies es van inundar dues vegades en dos mesos, cosa que va obligar a tallar la circulació de trens d’alta velocitat entre Barcelona i França, cosa que va fer evidents les deficiències del pla d’autoprotecció.

stats