Societat 25/05/2016

L'atur i l'abandonament escolar són els principals reptes en immigració

El percentatge de la població immigrada es va situar l'any passat en el 13,9% de la població

Ara
2 min
Desigualtats a l'escola El director de l'estudi de la Fundació Jaume Bofill, Ferran Ferrer, veu les aules d'acollida d'immigrants -com la de la fotografia- una bona eina, ja que els ofereix una atenció individual sense separar-los completament de la resta d'alumnes. Reclama mesures contra la guetització i també per a l'acompanyament de les famílies.

BarcelonaL'atur de llarga durada i l'abandonament escolar prematur són els dos grans reptes als quals ha de fer front en els propers anys la Generalitat en matèria d'immigració, segons ha reconegut aquest dimecres la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, en la presentació del II Informe sobre la integració de les persones immigrades a Catalunya

Aquesta conclusió s'extreu del fet que mentre que el percentatge mitjà d'alumnes que abandonen l'ensenyament sense completar l'ESO és del 13,5%, en el cas del alumnes d'origen magribí és del 31,9%, però encara és més alt entre la resta d'alumnes amb orígens africans -un 39,8%- i en el d'Àsia i Oceania -fins a un 41,7%-.

El document, que ha elaborat la conselleria juntament amb l'Obra Social La Caixa, recull una segona dada preocupant, i és que tot i que el percentatge de llars amb tots els seus membres actius desocupats, i a més sense rebre cap prestació, amb prou feines arriba al 5% del total entre la població autòctona, en el cas de la població senegalesa gairebé arriba al 25% i entre la població marroquina és de gairebé un 30%.

Això sí, en part fruit de la crisi econòmica, Bassa ha recordat que la població immigrada s'ha reduït lleugerament durant els últims anys, i ha passat de representar un 15,5% del global de la població a ser actualment un 13,9%. Bassa ha explicat també que en l'estudi es veu que entre les persones immigrades és més habitual l'ús del castellà, i per això s'apostarà per reforçar el coneixement del català.

En qualsevol cas, la consellera ha destacat la importància que Catalunya es reconegui a si mateixa com una societat diversa i, a la vegada, estigui determinada a seguir lluitant contra les desigualtats per raó d'origen. "Hem de superar la lògica de l’acollida en parlar de la immigració a Catalunya. Ja no parlem de la diversitat que ha vingut, sinó de la diversitat que som. Ens hem de reconèixer com a societat diversa", ha expressat.

El departament, que elabora aquest informe en compliment d'un dels punts de la llei de 2010 per a l'acollida de les persones immigrades, ha defensat que els processos d'acollida s'han fet "raonablement bé" durant els últims anys, tot i que cal avançar en àrees on la diversitat encara no està prou incorporada. És "important" que la diversitat també es reflecteixi a l’espai públic, a la cultura o als mitjans de comunicació, ha afegit Bassa.

Informe sobre la integració de les persones immigrades a Catalunya
stats