L'augment dels accidents mortals i greus del 2015 es van concentrar els divendres i diumenges

Dins de les ciutats catalanes la sinistralitat ha baixat un 5,5% perquè amb l'augment de mobilitat també hi ha més embussos i la velocitat mitjana s'ha reduït, segons el conseller Jané

El balanç final de morts a les carreteres catalanes el 2015 ha sigut de 176 persones, 4 més de les que van dir a principis d'any. Això suposa un augment del 25,7% respecte els 140 morts del 2014. Per primer cop, però, El Servei Català de Trànsit ha donat també les xifres del sinistres en via urbana, que el 2015 van ser 85, 5 menys que l'any anterior.

I què explica aquesta diferència entre les carreteres i les ciutats? Segons el conseller d'Interior, Jordi Jané, en els dos casos, el motiu és el mateix, l'augment de la mobilitat. "En l'àmbit urbà, més mobilitat significa més retencions, per tant, menys velocitat i per tant, menys morts. En canvi, en l'àmbit interurbà, més cotxes a la carretera es tradueix en més accidents i més morts".

D'aquesta dada, el conseller ha posat molt l'accent en la dada de com es reparteixen els accidents del 2015 segons els dies de la setmana. Respecte les mateixes dades del 2014, els accidents del 2015 de dilluns a dijous i els dissabtes ha baixat, i en canvi s'han disparat els divendres (+43%) i diumenge (+40%). "Això ens porta a la conclusió que amb la millora econòmica, la mobilitat que ha augmentat és la de sortides de cap de setmana".

Com a conseqüència d'aquest augment dels accidents de cap de setmana, molts dels vehicles accidentats tenen un perfil familiar, un fet que es posa en evidència amb una segona dada: els morts i ferits greus en accidents menors 14 anys s'han duplicat respecte el 2014 (de 19 a 37).

Respecte a les causes principals dels accidents, les distraccions, sobretot provocades per l'ús del telèfon mòbil, són les primeres de la llista. Un de cada tres accidents mortals o greus el 2015 el va causar una distracció, un 13% més que l'any anterior. Per aquest motiu  la conselleria d'Interior ha presentat un pla de xoc per caçar els conductors que facin servir el mòbil.

Malgrat l'augment de la majoria d'indicadors negatius de trànsit del 2015 respecte el 2014, si es miren les dades de l'any passat respecte les del 2010, el descens és notable. Per exemple, el nombre de morts en via interurbana s'ha reduït un 28,5% en 5 anys. Doncs l'únic indicador que s'ha disparat respecte el 2010 és el dels accidents simples, és a dir, els d'un cotxe sol sense topar amb ningú. Si el 2010 va haver-hi 292 morts o ferits greus per aquest motiu, el 2015 van ser 395 (+35%).

Pel que fa a les carreteres més perilloses, és a dir, on s'han concentrat els accidents, la N-340 torna a ser la primera de la llista, i aquest any més destacada: 12 morts el 2014 i 19 el 2015. El conseller Jané ha aprofitat per tornar a demanar que s'apliqui el model N-II Girona a la N-340 –prohibir el pas de camions i bonificar-lo el peatge–, i ho justificat amb les dades: A la N-II el 2010 van morir 18 persones, i després de prohibir els camions el 2013, el 2015 n'han mort només 8.

Més continguts de