PRIMÍCIA DE L'ARA
Societat 22/03/2016

175 milions: el cost d’enllaçar el tramvia per la Diagonal

L'Ajuntament de Barcelona cancel·la la presentació dels estudis de la connexió pels atemptats de Brussel·les

Maria Ortega
2 min
L’Ajuntament presenta avui els quatre estudis que s’elaboren des de fa mesos.

BarcelonaSense sorpreses. L’opció defensada pel govern d’Ada Colau per enllaçar el Trambaix i el Trambesòs pel trajecte més curt, la línia recta de la Diagonal, quedarà pels estudis que diferents equips tècnics preparen des de fa mesos. El govern tenia previst fer-los públics aquest mateix dimarts però ha anul·lat la convocatòria pels atemptats de Brussel·les.Segons ha pogut saber l’ARA, els estudis es presentaran com una comparativa entre quatre alternatives: l’enllaç en superfície per la Diagonal, l’enllaç soterrat com si es tractés d’un metro —és l’opció que defensa ERC—, la connexió amb autobús —és l’opció que defensa CiU— i el traçat alternatiu de fer la connexió pels carrers Urgell i Provença.

Si es fa la comparativa en termes cost-benefici, l’opció més ben situada és enllaçar les dues xarxes de tramvia en superfície per la Diagonal, que suposarà, segons els estudis, una inversió d’uns 175 milions d’euros sumant-hi el cost de la construcció, el de l’explotació i el dels tramvies que caldrà incorporar. L’opció de fer el mateix recorregut però de manera soterrada encareix molt la solució, que s’enfila fins als 475 milions, tot i que és l’alternativa que ofereix més bons resultats mediambientals. La proposta del bus elèctric és econòmicament millor, però no competeix pel que fa a servei, com tampoc ho fa el traçat alternatiu del carrer Provença.

Segons els càlculs que es reflecteixen en els estudis, previs encara a la concreció de com es resoldrà urbanísticament la connexió, aquest enllaç en superfície per la Diagonal serviria, xifres de demanda en mà, per reduir en uns 22.000 vehicles el trànsit diari a la Diagonal i reduir en un 0,5% la congestió. Tot i així, el govern de BComú no compta de moment amb els suports necessaris per tirar endavant aquesta opció, i tota l'oposició va exhibir unitat la setmana passada.

Una de les qüestions que també hauran de resoldre els estudis, però, és la manera com es preveu recuperar, com a mínim de manera parcial, la concessió del servei, que actualment està en mans d’empreses privades. La idea que tenia en ment l'equip de Colau, a l'espera dels resultats dels informes, era, com va avançar l'ARA, situar el tramvia a l'avinguda i limitar la circulació de vehicles privats a dos carrils per sentit.

gràfic diagonal
stats