PRIMÍCIA DE L'ARA

175 milions: el cost d’enllaçar el tramvia per la Diagonal

L'Ajuntament de Barcelona cancel·la la presentació dels estudis de la connexió pels atemptats de Brussel·les

Sense sorpreses.  L’opció defensada pel govern d’Ada Colau per enllaçar el Trambaix i el Trambesòs pel trajecte més curt, la línia recta de la Diagonal, quedarà pels estudis que diferents equips tècnics preparen des de fa mesos. El govern tenia previst fer-los públics aquest mateix dimarts però ha anul·lat la convocatòria pels atemptats de Brussel·les.Segons ha pogut saber l’ARA, els estudis es presentaran com una comparativa entre quatre alternatives: l’enllaç en superfície per la Diagonal, l’enllaç soterrat com si es tractés d’un metro —és l’opció que defensa ERC—, la connexió amb autobús —és l’opció que defensa CiU— i el traçat alternatiu de fer la connexió pels carrers Urgell i Provença.

Si es fa la comparativa en termes cost-benefici, l’opció més ben situada és enllaçar les dues xarxes de tramvia en superfície per la Diagonal, que suposarà, segons els estudis, una inversió d’uns 175 milions d’euros sumant-hi el cost de la construcció, el de l’explotació i el dels tramvies que caldrà incorporar. L’opció de fer el mateix recorregut però de manera soterrada encareix molt la solució, que s’enfila fins als 475 milions, tot i que és l’alternativa que ofereix més bons resultats mediambientals. La proposta del bus elèctric és econòmicament millor, però no competeix pel que fa a servei, com tampoc ho fa el traçat alternatiu del carrer Provença.

Segons els càlculs que es reflecteixen en els estudis, previs encara a la concreció de com es resoldrà urbanísticament la connexió, aquest enllaç en superfície per la Diagonal serviria, xifres de demanda en mà, per reduir en uns 22.000 vehicles el trànsit diari a la Diagonal i reduir en un 0,5% la congestió. Tot i així, el govern de BComú no compta de moment amb els suports necessaris per tirar endavant aquesta opció, i tota l'oposició va exhibir unitat la setmana passada.

Una de les qüestions que també hauran de resoldre els estudis, però, és la manera com es preveu recuperar, com a mínim de manera parcial, la concessió del servei, que actualment està en mans d’empreses privades. La idea que tenia en ment l'equip de Colau, a l'espera dels resultats dels informes, era, c om va avançar l'ARA, situar el tramvia a l'avinguda i limitar la circulació de vehicles privats a dos carrils per sentit.

Més continguts de