INFRAESTRUCTURES
Societat 21/07/2012

Liberalització de trens per força

El govern espanyol trossejarà Renfe i liberalitzarà el transport ferroviari, una de les demandes que havia fet la Generalitat. A Catalunya, la mesura impulsada per l'Estat serà efectiva la setmana que ve.

Albert Balanzà
3 min
CANVIS A LA XARXA FERROVIÀRIA
 La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir després del consell de ministres la liberalització del transport ferroviari. Pastor va argumentar que la mesura és necessària per "racionalitzar i millorar el servei" i assegurar el seu finançament. Pastor va dir que Renfe "manté la condició d'operador públic de referència".

BARCELONA.No s'ha arronsat davant la reacció previsible dels prop de 30.000 treballadors d'Adif, Renfe Operadora i Feve, que ara mateix deuen estar inquiets pel seu futur. El govern de Mariano Rajoy, a desgrat dels seus plantejaments recentralitzadors, ha fet el pas cap a la liberalització del transport ferroviari. A Catalunya, la mesura podrà ser efectiva la setmana que ve. Així l'hi va comunicar la ministra de Foment, Ana Pastor, al president de la Generalitat, Artur Mas, durant la jornada d'ahir. Si ho considerés oportú, el Govern podria obrir un concurs per adjudicar el servei a un altre operador que no fos Renfe. Catalunya exigeix, però, que els canvis vagin acompanyats d'inversió.

Set anys després de l'obertura de la competència en el transport de mercaderies i quan la Unió Europea fa temps que pressiona perquè els seus estats integrants liberalitzin aquest sector entre el 2015 i el 2017, l'executiu espanyol va acordar ahir en el consell de ministres la decisió històrica de trossejar Renfe en quatre societats. Les noves empreses s'especialitzaran en el transport ferroviari de viatgers; en el de mercaderies; en la fabricació i el manteniment del material ferroviari, i en l'arrendament de trens i material infrautilitzat.

Aquesta última companyia, la d'arrendaments, és la primera i principal novetat, i la més lògica en l'operació, ja que l'Estat té pressa per treure rendiment d'unes estructures que cada any li costen 2.500 milions d'euros. Ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, va titllar d'"ineficiència" les 176 estacions on molts dies no hi puja ni hi baixa ni un sol viatger i els combois de mitjana distància entre algunes capitals de província de l'Estat, als quals pugen de mitjana entre tres i cinc passatgers. La qüestió és si hi haurà algun operador interessat a gestionar línies deficitàries.

Ara bé, Renfe no s'ha acabat. Ni de bon tros. Pastor va assegurar que Renfe "seguirà sent un operador públic de referència". Això serà compatible amb el fet que Catalunya, en tant que territori que des del desembre del 2009 té les competències traspassades en Rodalies i Regionals, pot ser de les primeres a aplicar la liberalització del transport ferroviari. Ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va preferir ser prudent, perquè el govern de Rajoy últimament ofereix sorpreses al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). Recoder, quan es va començar a parlar de les intencions de l'executiu espanyol -al maig-, va proclamar la necessitat d'aplicar canvis. "Seria una sorpresa agradable", va dir el conseller, que vol conèixer la lletra petita de la mesura.

La modificació permetria al Govern adjudicar el servei de Rodalies a altres operadors, tal com ja ha apuntat l'executiu català en diverses ocasions, davant les deficiències de la xarxa, si bé l'executiu d'Artur Mas ha aigualit aquesta revolució a la xarxa ferroviària apuntant que Renfe, de moment, és i serà l'operadora més ben posicionada per seguir exercint el servei. La Generalitat haurà de convocar el concurs per franquiciar el servei, tot i que ja fa mesos que ha redactat un contracte de servei que no trenca res i que ofereix prioritàriament la gestió a Renfe.

Cap altre traspàs autonòmic

L'aplicació pas a pas de la liberalització ara mateix continua sent la gran incògnita, també a l'espera de la reacció dels treballadors afectats (ja hi ha una vaga convocada el 3 d'agost). Però durant les últimes setmanes l'executiu espanyol no ha desmentit les informacions que apunten a licitacions a tot l'Estat dels serveis de Rodalies i de Regionals en franquícia a partir del 2013. I, contràriament al que s'havia apuntat en alguns mitjans, els Ferrocarrils de Via Estreta (Feve) no es traspassaran a Astúries i Cantàbria, sinó que el petit operador ferroviari simplement desapareixerà: els seus serveis s'integraran a Renfe, i les seves vies, a Adif.

stats