Manifestació contra els creuers gegants al port de Barcelona

Diverses entitats han convocat la protesta el dia que ha arribat el 'Harmony of the Seas' per denunciar la contaminació que provoquen aquests grans vaixells

Unes cent persones s'han manifestat aquesta tarda contra la presència del creuer més gran del món a Barcelona, el 'Harmony of the Seas', i han alertat que el combustible dièsel que fan servir aquests creuers gegants i és altament contaminant, ja que té un 3,5% de sofre i està prohibit per a activitats en terra.

Els manifestants, convocats per diverses entitats, com Ecologistes en Acció o la Plataforma per a la Qualitat de l'Aire, s'han concentrat als accessos de la terminal de creuers del port de Barcelona amb pancartes en què es podia llegir "Bye, bye, creuers, no vingueu més", "Defensem el nostre barri, el nostre aire i la nostra ciutat", "Això no és inversió, és invasió" o "Fora tòxics".

Segons els convocants, aquest tipus de creuers amenaça la qualitat de l'aire de Barcelona perquè la contaminació de partícules als barris més pròxims al port pot ser fins a 200 vegades superior a la d'una autovia i, a més, quan estan amarrats, els seus motors segueixen funcionant per al subministrament d'energia dels serveis de les embarcacions.

María García, portaveu d'Ecologistes en Acció, ha explicat a l'agència Efe que aquests creuers gegants, que tenen capacitat per a 8.000 persones, utilitzen el que s'anomena 'fuel pesant', que està prohibit a terra, i que en el refinament del petroli és l'últim residu que queda.

Ha afegit que aquest fuel no es permet al mar del Nord, al Bàltic i al canal de la Manega, on només està permès l'anomenat 'fuel marí', que té un màxim del 0,1% de sofre i que, malgrat que és un combustible molt més net, segueix sent 50 vegades més tòxic que el dièsel que fan servir els cotxes.

Els convocants han reclamat també que s'apliqui a la Mediterrània la mateixa normativa que en els mars del nord d'Europa i que, quan aquests creuers arribin al port, es connectin a altres energies. També volen que a Barcelona es posi en marxa un canvi de model cap a un turisme menys massiu.

Des del 2015, aquests grans creuers estan obligats, en arribar al port, a canviar el fuel pesant pel fuel marí, i encara que això es fa, segons les mateixes fonts, segueixen generant contaminació perquè són ciutats flotants i totes les instal·lacions continuen en funcionament.

Per als manifestants, Barcelona ja té un problema d'excés de turisme i de contaminació de l'aire, i es pregunten si és aquest realment el model turístic que vol la ciutat.

Més continguts de