Mas reclama a l'Estat més autonomia i millors infraestructures per al Port de Barcelona

El president de la Generalitat participa a la inauguració de la segona fase d'ampliació de la terminal BEST, del grup xinès Hutchison, que reivindica com a exemple d'inversió clau per a la internacionalització de l'economia catalana

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha reclamat aquest divendres al govern espanyol més autonomia i més bones infraestructures per al Port de Barcelona. En declaracions a la inauguració de la segona fase d'ampliació de la terminal de mercaderies BEST (Barcelona South Terminal) de la companyia xinesa Hutchison Port Holdings (HPH), al Moll Prat, Mas ha explicat que per mantenir el Port a "dalt de tot dels rànquings" espanyol, mediterrani i europeu, i que "no perdi velocitat de creuer", es requereix, en primer lloc, més capacitat de decisió autònoma. "Tenir cotilles és clarament ineficient", ha apuntat el president, que ha deixat clar que, així com Catalunya reclama el dret a decidir al govern espanyol, també ho fa el Port de Barcelona per poder actuar de forma més autònoma.

En segon lloc, ha demanat a l'Estat "més i millors infraestructures". Mas ha recordat que, tot i que els accessos viaris al port estan licitats, encara "no tenim enfilats del tot els accessos ferroviaris". Amb tot, ha lamentat que la situació segueixi igual que fa "gairebé un any", quan es va reunir amb la ministra de Foment, Ana Pastor, per signar els acords per tirar endavant els accessos ferroviaris.

Malgrat tot, però, el president ha assegurat que estem en un "moment atractiu des del punt de vista de captació d'inversió estrangera", i ha apuntat que Catalunya va ser, l'any passat, la regió que va captar més inversió estrangera productiva. "I aquest any segueix creixent", ha afirmat, un fet que considera "decisiu" per a "una economia i un país que es vol internacionalitzar a fons".

En aquest sentit, ha posat com a exemple l'aposta de Hutchison per Barcelona. "Segueix reinvertint, segueix confiant en nosaltres, i en aquest moment és una notícia molt important", ha considerat, i s'ha dirigit en anglès als representants d'HPH presents a l'acte per ironitzar: "Ens hem casat i el casament va bé, l'amor encara hi és, i Hutchison està invertint de nou. Volem continuar casats per molts anys. Gràcies per venir i confiar en Barcelona i Catalunya. No us en penedireu". Mas, acompanyat pels consellers de Territori i Sostenibilitat i Empresa i Ocupació, Santi Vila i Felip Puig, respectivament, ha assenyalat la terminal com a exemple d'inversió clau per a la internacionalització de l'economia catalana.

1.500 metres de moll, 27 blocs d'emmagatzematge i 11 grues

La segona fase d'ampliació de la terminal de BEST, operativa des del setembre de 2012 i considerada la terminal semiautomatitzada més avançada d'Europa, es preveu que s'allargui fins al primer trimestre de 2015. Un cop acabades les obres, la terminal disposarà de 1.500 metres de moll (enfront dels 1.000 actuals) amb una profunditat de 16,5 metres, on podran operar fins a 5 vaixells a la vegada. Així mateix, s'ampliaran els 18 blocs d'emmagatzematge automatitzats de què disposa actualment fins als 27, i les 8 grues pòrtic del moll fins a 11. Després d'aquesta segona fase del projecte, que comptarà amb una inversió de 150 milions d'euros (que se sumen als 300 de la primera fase), la terminal passarà a tenir de les 60 hectàrees actuals fins a les 100.

El Port, 'hub' logístic del sud d'Europa

En la seva intervenció a l'acte, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha valorat la "gran transcendència" que té el projecte d'ampliació de la terminal per a Barcelona: "Permetrà que el port de Barcelona es posicioni com el més avançat tecnològicament de la Mediterrània". A més, ha assegurat que BEST ha tingut un paper molt important en l'increment de les exportacions catalanes i que consolida el port com a "motor econòmic amb una extraordinària capacitat de futur".

"Estem davant el projecte més emblemàtic i ambiciós del Port de Barcelona", ha afegit el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, que ha deixat clar que la nova fase d'ampliació de BEST demostra i referma l'aposta del grup Hutchison per Barcelona i el seu port. Cambra ha explicat que l'ampliació permet que es vagi complint el que es va preveure en l'acord de concessió amb l'empresa xinesa, que demostra –ha dit– el seu compromís per "consolidar el Port de Barcelona com a 'hub' logístic del sud d'Europa". De fet, la terminal es va impulsar per convertir Barcelona en la porta d'entrada de mercaderies del sud d'Europa, especialment d'aquelles procedents d'Àsia.

Més enllà d'això, el president del Port ha destacat que la terminal contribueix a generar activitat econòmica al país a través de la seva industrialització i sobretot, ha dit, a crear ocupació en àmbit logístic i industrial. "Aquesta ampliació fa més gran el Port, però també augmenta les oportunitats de creixement de Barcelona i Catalunya", ha conclòs.

"La feina ben feta no té fronteres"

Per la seva banda, el director general de BEST, Guillermo Belcastro, ha destacat l'èxit de la col·laboració entre la companyia xinesa i el Port de Barcelona en la consolidació de la terminal, cosa que –ha assegurat– demostra que "la feina ben feta no té fronteres". Belcastro ha explicat que la nova ampliació de BEST "ens fa únics", però ha admès que per convertir Barcelona en la porta d'entrada de la Mediterrània "és necessari" seguir treballant per minimitzar les "diferències amb altres ports d'Europa".

La inauguració també ha comptat amb la participació del director general de Hutchison per a Europa, Clemence Cheng, que ha assegurat que el rendiment aconseguit fins ara per BEST, així com la nova inversió, consoliden la terminal com "la millor del món en termes de productivitat".

Més continguts de