MOBILITAT
Societat 24/05/2012

Menys de 40 minuts per creuar BCN en bus

Els barcelonins tindran una parada d'autobús a 300 metres de casa i podran creuar la ciutat en 40 minuts. L'Ajuntament dibuixarà una nova xarxa de 28 línies. Les 5 primeres funcionaran a l'octubre.

Maria Ortega
3 min

BARCELONA.El garbuix actual de línies de bus de Barcelona ja té data de caducitat. A partir de l'octubre es començarà a desplegar l'esperat sistema en xarxa, que comptarà amb 17 línies verticals i 8 d'horitzontals -que es creuaran en angle recte-, i 3 més de radials que travessaran les anteriors en diagonal, per vies com el Paral·lel, la Meridiana i la Diagonal. L'objectiu d'aquest sistema és simplificar els traçats, fent-los el més rectilinis possible i evitant les duplicitats actuals. L'Ajuntament vol millorar la velocitat de l'autobús per frenar la pèrdua d'usuaris que està patint: pretén convertir-lo en una mena de metro en superfície. Aquest canvi no implicarà la desaparició de totes les línies que hi ha, només de les que quedin substituïdes per les noves, i els busos de barri i els interurbans es mantindran.

Segons va explicar ahir l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, la nova xarxa permetrà reduir la freqüència de pas dels 12 minuts actuals a un interval d'entre 5 i 8 minuts, i facilitarà que hi hagi parades a prop de pràcticament qualsevol punt de la ciutat. Fins a 1.870.000 persones tindran una parada a menys de 300 metres de casa i la meitat dels ciutadans podrà arribar a qualsevol part de Barcelona en un trajecte de menys de 40 minuts. La immensa majoria, a més, necessitaran fer un únic transbordament. Per Trias, és el canvi en el sistema de transport "més importants en deu anys".

El projecte de la xarxa ortogonal d'autobús s'arrossega d'ençà que ERC el va posar en calendari en la campanya electoral del 2007. El plenari li va donar el vistiplau el 2009 i, des de llavors, s'havia presentat el Retbus, una trama d'11 línies que en va acabar incorporant una dotzena i que prometia una velocitat comercial de fins a 15 km/hora i una freqüència de pas d'entre 3 i 5 minuts. Ara, el repte comença a prendre forma, amb un dibuix que taca el conjunt de la ciutat (28 línies). La xarxa situarà la velocitat mitjana per sobre dels 13 km/h. A més, incorporarà -el 2013 a la Gran Via- els tres busos de gran capacitat (24 metres) que s'havien encarregat i que caldrà homologar.

Prioritat als semàfors

Per guanyar en velocitat, més enllà dels canvis de traçat, també es preveu donar prioritat semafòrica a l'autobús i habilitar nous carrils bus. En alguns punts, com la Gran Via, s'introduirà un carril doble i també parades dobles perquè s'hi puguin aturar simultàniament autobusos de diferents línies. Una altra de les novetats que inclourà la xarxa és la instal·lació de màquines de venda de bitllets a peu de parada (se'n posaran quatre) i pantalles tàctils en dues parades (Gran Via i plaça Espanya) per planificar els recorreguts. El desplegament es farà, de moment, en tres fases. En la primera, l'1 d'octubre, es posaran en funcionament cinc línies: l'eix horitzontal de la Gran Via -implicarà la reserva per a transport públic i serveis del lateral muntanya, entre el carrer Marina i la plaça Espanya, i la supressió de l'actual línia 56-, l'eix horitzontal entre la Zona Universitària i Fabra i Puig -substituirà la línia 74-, la línia vertical entre Sants i Sarrià -elimina la línia 30-, la línia vertical entre Montbau i el passeig Marítim -elimina la línia 10- i la que recorre el Paral·lel i el carrer de Sants.

La segona fase inclourà l'obertura de quatre línies més la primavera que ve i, a la tardor, se'n posaran en marxa quatre més. Cadascuna de les fases es pressuposta en 600.000 euros i, de moment, no hi ha una data prevista per a la finalització de la xarxa, sinó que s'anirà ampliant de manera progressiva. Les línies que més costaran d'habilitar són les dues diagonals que falten, que no s'inclouen en les pròximes fases i que, de fet, estan pendents de reformes com la de les Glòries.

El tramvia serà "una línia més"

Un dels objectius de la xarxa és millorar les connexions, també, amb altres mitjans de transport públic, com ara el metro i el tramvia. A la Diagonal, per exemple, es faran coincidir les parades de bus i tramvia. Amb la connexió dels tramvies a l'aire, Trias va admetre ahir que és un tema amb què "no ens podem obsessionar" i que, si finalment tira endavant, "serà com una línia més". Els recorreguts que s'han estudiat per aquesta connexió, però, estan en gran mesura coberts pel nou sistema de bus.

stats