Pío Baroja i Narcís Oller, a les proves de quart d'ESO

Més de 71.000 alumnes s'examinen avui i demà de les competències bàsiques de secundària

Són les nou del matí i a l'Institut Monsterrat, al districte de Gràcia de Barcelona, hi ha nervis. La situació es deu repetir a tots els instituts catalans. Avui comencen les proves de competències bàsiques de quart d'ESO. Un total de 71.540 alumnes de Catalunya s'examinen aquest dimarts i dimecres en la setena edició d'aquesta convocatòria, que té com a objectiu mesurar el grau d’assoliment de les competències bàsiques al final de l'ensenyament obligatori. Les proves no determinen la superació de l'etapa. Els 71.540 alumnes pertanyen a un total de 1.070 centres educatius: 553 centres de titularitat pública i 517 centres concertats i privats. 

A l'Institut Montserrat els alumnes asseguren que no han estudiat, tal com els van indicar els professors. La primera prova és la de castellà i avui també es faran les de català i matemàtiques. Demà s'avaluarà la competència cientificotecnològica, la de llengua estrangera (71.142 alumnes faran la prova d’anglès, 324 la de francès i 74 la d’alemany) i la d'aranès (69 alumnes de la Vall d’Aran). La novetat d'aquest any de les proves de llengua és que hi ha dos textos per avaluar la comprensió lectora, que  incorporen tres preguntes de resposta oberta i una redacció per avaluar l’expressió escrita. Pel que fa a la llengua estrangera, la prova inclou dos textos de comprensió oral, dos de comprensió escrita i una redacció.

Aquest any la temàtica de la prova de llengua castellana són els viatges. El primer dels textos ha estat 'Primeras impresiones de Madrid', un escrit adaptat del llibre 'La busca', de Pío Baroja, que narra el primer contacte del protagonista amb la capital quan arriba en tren. El segon text, titulat 'Llegada a Nápoles', és un relat curt sobre els primers dies d’una estudiant Erasmus a la ciutat de Nàpols. El discurs ha estat extret de la web Erasmusu -un blog on el estudiants comparteixen la seva experiència a l’estranger en comunitat a la xarxa.


Després de llegir cada text, els adolescents han hagut de contestar preguntes tipus test amb quatre possibilitats sobre tots dos textos. Les preguntes van dirigides a la comprensió lectora del relat: buscar sinònims i antònims, triar temps verbals adequats i escollir la millor resposta a preguntes sobre el contingut del text. La tercera part de l’examen consisteix a llegir els comentaris d’un blog a internet, lligats al text de l’experiència Erasmus. Els comentaris –d’internautes de la web– feien referencia a dubtes que es planteja l’autora del text abans d’arribar a la ciutat de Nàpols.


A l’última part de l’examen de castellà els alumnes han hagut de fer una redacció responent a la qüestió: "Quins són els principals motius pels quals viatgen les persones?". Els professors asseguren que els exàmens no són difícils, però sí una mica llargs. Els alumnes disposen d’una hora per realitzar cada prova. Tot i això, tenen 15 minuts més per fer la prova de llengua estrangera i la cientificotecnològica –que es faran demà a partir de les 9 h del matí.

La prova de català ha començat a les 11.30 h i, com la de castellà, constava de tres textos i una redacció. La temàtica era la identitat, la personalitat i l’estètica. El primer text era un fragment adaptat de 'La bogeria', de Narcís Oller, titulat 'L’amic estrafolari'. El segon text, 'Qui era la Monyos?', era un relat adaptat extret de la pàgina web Artigoo, que explica l'origen de l'expressió catalana 'Ser més conegut que la Monyos' i qui era aquest personatge. La tercera part de la comprensió lectora era una conversa entre dues persones via correu electrònic. A continuació, els alumnes havien de respondre preguntes tipus test sobre les lectures anteriors.

La redacció final havia de respondre la pregunta: "Què creus que és millor: seguir el corrent majoritari o ser tu mateix?". 

La prova de català més difícil que la de castellà

L’Alba i l’Anna – dues companyes que surten de la classe de 4tA- asseguren que la prova de castellà no els ha semblat difícil, però discrepen en la tercera part, la redacció. A una li ha costat bastant fer-la perquè una vegada enumerats els motius perquè les persones viatgen, li costava argumentar-ho.

D’altra banda, l’Andrea Croiter – alumna de 4t B- afirma que la redacció és el que ha trobat més fàcil: “Les persones necessiten viatjar per conèixer més cultures i enriquir-se”.  En canvi, diu que la prova de matemàtiques són 31 exercicis i ha anat una mica justa de temps, ja que només disposava d’una hora. 

Les opinions dels alumnes que surten de l’aula és que l’examen de llengua castellana era una mica més fàcil que el de català. En Carles explica que la redacció de llengua catalana li ha portat un mal de cap: “A classe hem practicat redactar positivament o negativament, però no hem tractat gaire el tema d’opinió”. “M’ha semblat més difícil la de català perquè per fer la redacció havies de pensar més”.  La majoria asseguren que han acabat les proves a temps, però haurien volgut tenir més minuts per poder repassar millor els exàmens abans d’entregar-los.


Les proves les dissenya i les aplica el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, en col·laboració amb la Inspecció d’Educació. En aquesta edició s’han organitzat 59 comissions que en duran a terme la gestió i la correcció. Aproximadament uns 2.500 professors faran d’aplicadors; d’aquests, uns 1.100 faran també de correctors. Els centres podran conèixer els resultats de les proves a partir del 3 d’abril.

 

Etiquetes

Més continguts de