INFRAESTRUCTURES
Societat 29/04/2012

Multa de 100 euros a qui no pagui el peatge

Els conductors que no paguin als peatges de les autopistes hauran de pagar una multa de 100 euros. Ho va anunciar ahir al vespre el Govern, després de comprovar l'èxit creixent de la campanya d'insubmissió.

Joan Serra
3 min
Multa de 100 euros a qui no pagui el peatge

BARCELONAInquiet pel degoteig creixent de conductors que se sumaven a la campanya d'insubmissió #novullpagar, que en les últimes setmanes ha provocat que més de 1.500 conductors decidissin no pagar als peatges de les autopistes catalanes, el Govern va decidir frenar la revolta amb l'amenaça de les multes. El que havia començat com una reivindicació espontània de baixa intensitat ha guanyat força per l'efecte crida, i la Generalitat va decidir actuar. Ahir al vespre va emetre un comunicat públic en el qual va recordar als conductors que havia de "garantir la legalitat" i que la negativa a pagar és una infracció recollida en el Reglament General de Circulació que té una sanció mínima de 100 euros, la mateixa que s'aplica als viatgers que no abonen el bitllet de transport públic.

El ressò aconseguit per la campanya, estesa ràpidament per les xarxes socials, i l'horitzó de la mobilització convocada per a dimarts -tornada del pont de l'1 de maig- en 8 peatges de les autopistes catalanes, va empènyer el Govern a moure peça. En els últims dies les empreses concessionàries havien manifestat la seva preocupació davant la revolta a les carreteres que gestionen. Ahir les protestes s'havien estès a les autopistes propietat de la Generalitat, com la del Cadí. La campanya #novullpagar pretén mostrar el greuge que suposa per als conductors catalans la presència superior de carreteres de pagament en la xarxa viària de Catalunya en comparació amb altres territoris de l'Estat.

El canvi d'opinió del Govern

Portaveus de la conselleria de Territori i Sostenibilitat van recordar ahir que l'anunci fet pel Govern suposa el compliment d'una normativa vigent. El Reglament General de Circulació estableix en el seu article 153 que els conductors han de fer cas dels senyals de restricció de pas que, en el cas dels peatges, s'il·lustren amb el senyal R-200. Serà l'empresa concessionària la que haurà de formalitzar la denúncia, recollint la matrícula del vehicle infractor. Les sancions podran aplicar-se a tots els casos recents si la concessionària presenta la denúncia, ja que encara no han prescrit. El Servei Català de Trànsit tramitarà la multa. L'expedient podrà anar en paral·lel a les decisions que puguin prendre les concessionàries d'autopistes per reclamar l'import dels viatges impagats.

La decisió del Govern arriba la mateixa setmana que el portaveu del Govern, Francesc Homs, es va declarar "molt pròxim" als ciutadans que participen en la campanya d'insubmissió als peatges. "Aquest tipus d'expressions són un reflex d'un estat d'ànim d'una part molt significativa de la població del país", va dir Homs, comprensiu amb els ciutadans queixosos. Tot i això, Homs va defensar també el principi de legalitat i va afegir que el Govern no pot sumar-se a promoure una iniciativa com aquesta, a diferència del que han fet alguns dirigents d'ERC. Ahir, els tres diputats de la coalició ERC-RCat al Congrés -Alfred Bosch, Joan Tardà i Teresa Jordà- van mostrar la seva adhesió a la campanya passant el peatge de Mollet sense pagar. En altres punts de la xarxa viària, desenes de ciutadans van prendre la mateixa decisió per mostrar el seu malestar i adherir-se a la mobilització.

La companyia Abertis, concessionària d'autopistes afectades, havia demanat aquesta setmana a l'administració que prengués mesures contra els conductors que es neguen a pagar. El director general d'Abertis, Josep Lluís Giménez, va dir que no volen cap conflicte amb els ciutadans que se salten els peatges, però va afegir que tenen un contracte per a la concessió i que l'administració ha de respondre a aquestes situacions. "Una cosa és entendre els ciutadans i una altra és protegir el nostre dret", va comentar Giménez. La Generalitat va acompanyar el comunicat en què anunciava les multes de 100 euros amb la reflexió que Catalunya "pateix un dèficit històric d'inversions per part de l'Estat". El Govern va voler recordar que aquest dèficit "s'ha hagut de solucionar a través de la construcció d'autopistes de pagament", un fet que suposa un "greuge comparatiu amb altres territoris". La meitat de les vies de gran capacitat de Catalunya són de pagament, mentre que a la resta de l'Estat el percentatge és del 18%.

stats