Controls policials a peu de la N-II i normalitat en les primeres hores de la prohibició del pas de tràilers

Camioners de tres patronals protesten per la prohibició i asseguren que impugnaran judicialment la mesura

L'estampa de l'N-II al seu pas per les comarques gironines ha canviat totalment de cara aquest divendres. Ara, els tràilers que hi circulaven ja no són la imatge recurrent i no es compten per centenars. D'ençà que han entrat en vigor les restriccions de pas per als vehicles de gran tonatge, els Mossos d'Esquadra han muntat controls a peu de nacional i vigilen que els tràilers afectats per la mesura es desviïn per l'AP-7. Tot i que algun camioner encara no coneix la mesura, la majoria ja la tenen interioritzada. A Bàscara (Alt Empordà), aquest matí els veïns han posat punt i final a 81 dies de protestes amb una arrossada. Asseguren que han guanyat la lluita "de David contra Goliat" i que això els ha fet "més forts".

Documentació acreditativa

Per assegurar-se que els camions de quatre o més eixos que circulen per l'N-II ho fan perquè han de fer moviments interns, els agents els demanen algun document que ho acrediti. La majoria ensenyen el seu full de ruta, però també n'hi ha alguns en què les empreses han fet un justificant als transportistes.

Durant les primeres hores d'aplicació de les restriccions, a tots els controls els mossos coincideixen a explicar que la tònica que impera és la normalitat. "Fins i tot a la Jonquera, on s'acumulen més camions, més del 90% dels transportistes ja coneixen la mesura", ha explicat un dels agents.

Protesta dels camioners 

Aquest matí, però, alguns dels camioners també han alçat la veu contra la mesura. Els representants de tres patronals de transportistes (AGTC, Fenadismer i Astac Condal) han protestat contra la restricció de la circulació. Des del peatge de l'AP-7 a Maçanet de la Selva, les tres associacions han subratllat que la N-II al seu pas per la demarcació no és més insegura que cap altra via i han criticat que les restriccions només beneficien Abertis. Des de l'Astac Condal, el seu president, Evaristo Magaña, ha demanat a tots els camioners que guardin els tiquets dels peatges perquè, a més d'impugnar la mesura, després reclamaran que se'ls paguin danys i perjudicis mentre hagi estat en vigor.

La concessionària de l'autopista, però, ha sortit al pas d'aquesta afirmació. Abertis recorda que, a més dels 2.850 camions que es calcula que es trauran de l'N-II, cada dia passen per l'AP-7 uns 5.000 tràilers més, que fins ara no es beneficiaven de cap bonificació, i que ara també gaudiran de descomptes en els peatges.

Això, segons la concessionària, és el que equilibra la balança i fa que no tingui beneficis per l'increment de trànsit de camions que tindrà l'AP-7 a partir d'ara. De fet, la concessionària també recorda que tant la Generalitat com l'Estat hauran de fer aportacions per compensar-la, perquè sinó hi sortiria perdent.

A partir d'aquesta mitjanit, els camions de quatre o més eixos que facin tot el recorregut entre Maçanet i la Jonquera per l'AP-7 tindran una bonificació de peatge del 35%. Un percentatge que assumirà íntegrament Abertis. En el cas dels recorreguts interns, aquest descompte serà del 50%. Per compensar aquest 15% de diferència, Govern i Estat faran aportacions de fins a un milió i dos milions d'euros, respectivament.

Més continguts de