Societat 07/06/2018

La NASA troba molècules orgàniques de 3.000 milions d'anys a les roques de Mart

Aquesta troballa podria indicar que hi va haver vida

Efe
Recreació gràfica de l'aterratge del 'Curiosity' a Mart / EFE

WashingtonLa NASA ha anunciat aquest dijous que el seu robot explorador Curiosity –una missió que va aterrar a Mart el 2012– ha trobat molècules orgàniques formades fa 3.000 milions d'anys en roques del planeta vermell. Per tant, aquesta troballa podria indicar que hi va haver vida al planeta roig. "Aquest és un descobriment molt emocionant, però no podem confirmar encara l'origen d'aquestes molècules. Podria ser una prova de vida anterior, però també podrien pertànyer a un meteorit o altres fonts", ha explicat el director de la divisió d'exploració del Sistema Solar de la NASA, Paul Mahaffy.

Tot i que encara no és clar el motiu de la creació de les molècules, la NASA ha destacat que en aquest tipus de partícules hi podria haver la font d'aliment d'una hipotètica vida microbiana a Mart. "Sabem que a la Terra els microorganismes mengen tot tipus de productes orgànics. És una font d'aliment valuosa per a ells", ha afegit una responsable del centre espacial Goddard de la NASA a Maryland, Jennifer Eigenbrode. Així, aquest descobriment "no certifica" que hi va haver vida en aquest planeta, segons Eigenbrode, però sí que demostra que els organismes podrien haver sobreviscut gràcies a l'existència de les molècules.

La científica ha explicat que tot i que la superfície de Mart és "inhòspita" actualment, els indicis apunten al fet que, en un passat remot, el clima va permetre que l'aigua líquida, un ingredient essencial per a la vida tal com la coneixem, s'agrupés a la superfície. D'aquesta manera, les dades recopilades pel Curiosity revelen que fa milers de milions d'anys un llac d'aigua dins del cràter Gale contenia tots els ingredients necessaris per a la vida, inclosoent-hi els components químics i les fonts d'energia.

"Trobar molècules orgàniques antigues en els primers cinc centímetres de roca que es van dipositar quan Mart podia ser habitable és un bon auguri perquè aprenguem la història de les molècules orgàniques a Mart amb missions futures que aprofundiran més", ha afegit Eigenbrode. L'exploració del robot Curiosity, que ja va descobrir l'any 2013 els primers indicis d'aigua al planeta Mart, també va determinar que la concentració de metà en l'atmosfera d'aquest planeta canvia amb les estacions.

Els mesuraments fets pel Curiosity al cràter Gale han descobert que els nivells atmosfèrics de metà al planeta vermell segueixen un cicle estacional i han confirmat que és més alta al voltant dels equinoccis –primavera i tardor– i menys en els solsticis. Encara que l'origen del gas continua sent desconegut, una de les principals teories sosté que seria procedent d'unes reserves al subsòl anomenades "clatrats", en les quals va poder quedar atrapat en el passat, segons els investigadors del Centre d'Astrobiologia espanyol que ha participat en l'estudi.