ASTRONOMIA
Societat 10/05/2016

La NASA troba nous exoplanetes on hi podria haver vida

Han descobert 1.284 nous exoplanetes, el doble dels que es coneixien fins ara

Mònica L. Ferrado
La NASA troba  nou exoplanetes on hi podria haver vida

BarcelonaEls científics de la NASA han anunciat que han descobert 1.284 nous exoplanetes, el doble dels que es coneixien fins ara. “Tenim esperances que en algun lloc allà fora puguem descobrir una altra Terra”, va afirmar ahir Ellen Stofan, científica de la NASA, durant la roda de premsa que va oferir per streaming l’agència de l’espai nord-americana, que va poder seguir l’ARA. Entre el miler de nous planetes que ha pogut identificar el telescopi Kepler, tan sols nou presenten característiques similars a la Terra, per la seva mida, per les característiques de l’estrella al voltant de la qual orbiten i per la distància a què es troben. Per tant, es poden considerar habitables, ja que probablement reuneixen les condicions de temperatura adients perquè hi hagi aigua i es desenvolupi la vida. Els millors candidats també tenen una mida similar a la Terra -fins a 1,6 cops la mida del planeta blau- i són rocosos.

Des del 2009, l’any en què es va llançar el telescopi Kepler, la NASA havia observat 4.500 candidats, d’aquests 984 confirmats. Sumats als que ahir es van anunciar, ja fan 2.268. Fins ara es coneixien uns 30 exoplanetes habitables, 21 dels quals havia proporcionat Kepler. Sumant els nou nous, doncs, entre tot aquest mar de nous planetes, els científics hauran de tenir la mirada posada en 39 candidats a allotjar vida extraterrestre.

El telescopi Kepler porta quatre anys a l’espai, escombrant constantment la zona de l’Univers on treballa per detectar nous objectes. La seva càmera els detecta observant el seu trànsit davant l’estrella al voltant de la qual orbita. Tot i que estava previst que el telescopi es jubilés a l’octubre, la NASA li donarà dos anys més de vida. Els responsables de la NASA tenen previst llançar tres nous telescopis amb instruments per mesurar altres paràmetres que focalitzaran la seva atenció en els exoplanetes habitables ja detectats. El 2018 es llançarà la missió TESS (Transit Exoplanet Survey Satellite), que també permetrà analitzar altres indicadors de vida, com el metà o el diòxid de carboni.