Educació
Societat 08/02/2012

Només el 9% dels pares participa al consell escolar, l'índex més baix de l'Estat

Rigau aposta per un buscar noves fórmules de participació de les famílies

Sònia Sánchez
2 min

BarcelonaNomés el 9% dels pares dels alumnes participen en el consell escolar del centre, l'òrgan de decisió on hi tenen representació. Amb quest percentatge, Catalunya és l'autonomia amb una participació més baixa dels pares al consell escolar.

És una de les conclusions de l'estudi sobre els Indicadors de Participació dels Pares en l'Ensenyament obligatori (IPPE) finançat per la Unió Europea (UE), que avui s'ha presentat a la conselleria d'Ensenyament.

L'informe situa Espanya en la cinquena posició, dels 15 estats estudiats, en compliment dels drets dels pares a a la informació, elecció de centre, recurs i participació, amb un índex del 71%. Però en el dret concret de participació, aquest índex baixa fins al 35%, tot i que la mitjana europea és també força baixa, del 42%.

Una de les autores de l'estudi i catedràtica de la Universitat de la Rioja, Ana Maria Vega Gutiérrez, va explicar que l'estudi ha revelat "l'enorme distància que hi ha a Espanya entre el que diuen les lleis i la realitat dels centres", ja que l'Estat espanyol és dels pocs que "té la participació consagrada fins i tot a la Constitució".

Amb tot, mentre el 90% dels pares dels centres públics (el 87% en el cas dels concertats) s'implica en el procés d'aprenentatge del seu propi fill, assistint a les tutories i reunions amb els mestres, la implicació en el funcionament i projecte del centre és molt inferior, tant als públics com als privats.

Una implicació que es pot fer per dues vies, la de l'Associació de Mares i Pares d'Alumnes (Ampa), a les quals pertanyen -diu l'estudi- un 60% dels pares; o bé a través del consell escolar, on aquesta participació baixa fins al 9%. Segons Vega, "els pares consideren que ni les Ampa ni els consells escolars són eficaços i es queixen que moltes Ampa han oblidat la seva funció representativa dels pares".

"Hem arribat a un esgotament i hem de canviar de model. Amb innovació segur que trobarem noves fórmules de participació dels pares al centre", va afirmar la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

stats