Ocupen un pis a través d’Airbnb

La propietària es tanca una nit sencera amb els inquilins, que l’amenacen i marxen a canvi de diners

El que va començar com una reserva més del seu pis a través d’Airbnb va acabar sent un malson per a Mercè Roda. Aquesta propietària d’un pis amb llicència turística a Barcelona -i que, per seguretat, ha explicat la seva història amb un pseudònim- fa unes setmanes va viure una situació que descriu com a “increïble”. “Un home va fer una reserva del pis a través de la web”, relata Roda. “Tot va anar bé a l’entrada: li vam demanar el passaport, com fem sempre, però al tornar al pis per netejar-lo hi vam trobar cinc persones que asseguraven que vivien allà. Havien ocupat el pis”.

Barcelona demana ajuda legal a la UE per combatre Airbnb

Davant d’aquesta situació, l’agència que gestiona el pis de Roda va decidir avisar la policia i a ella, com a propietària. “Quan vam arribar, la persona a qui havíem llogat el pis a través d’Airbnb ja no hi era i en el seu lloc hi havia cinc persones instal·lades, amb totes les seves coses a casa meva”, relata la propietària. Segons el seu testimoni, aquests nous inquilins asseguraven haver llogat el pis per a dos mesos a una tercera persona, que no té cap connexió amb Airbnb, i a través del portal Idealista.com. “Segurament es tractava d’un contracte fals, perquè després vaig saber que les dates que van dir ells i les de l’anunci no concordaven, però la policia em va dir que no els podia fer fora si asseguraven que vivien allà”.

Un cop la policia va marxar, Roda explica que la “impotència” va portar-la a prendre una decisió sorprenent: va decidir quedar-se dins del seu pis, amb els suposats ocupes. “Un noi de l’agència es va quedar amb mi -explica-. Eren les dues del migdia i ens hi vam quedar fins a l’endemà”. La situació va desbordar-la, ja que no entenia on estava el llogater original que havia contactat amb ella, ni qui era la suposada tercera persona que hauria fet el contracte de lloguer per a dos mesos.

Actitud agressiva

“Em vaig quedar al pis perquè vaig pensar que era l’única manera de confrontar-los”, diu Roda. Aquesta situació va tensar els ocupants del pis, que, segons la propietària, van adoptar una actitud més agressiva: “Van fer venir més persones, cada vegada eren més i en alguna discussió em van empènyer i em van intentar intimidar”, assegura.

'The New York Times' recomana viatjar a València “en comptes de Barcelona”

Després d’una nit en vetlla, a primera hora del matí van arribar les negociacions. “Durant la nit ja havien dit que marxarien per diners, que a ells també els havien estafat amb el contracte, que no tenien on anar”, recorda. Primer li van demanar més de 4.000 euros, una xifra que ella es va negar a pagar. Després 2.400, “perquè deien que això és el que els havien estafat, i jo els vaig respondre que potser ells també tenien part de culpa, així que només acceptaria pagar-los el 50%”, admet Roda. Van acceptar i van marxar.

“Va haver-hi moments en què es reien de mi a la meva cara. Coneixen perfectament la llei i sabien perfectament que jo no els podia fer fora”, explica la propietària, que ha posat dues denúncies als Mossos, una per ocupació il·legal i una altra per amenaces i extorsió. “Els vaig fer firmar un paper conforme acceptaven el pagament a canvi de marxar, però en realitat jo no tenia cap altra opció”, assegura Roda, que qualifica d’“al·lucinant” que, tot i estar pagant la hipoteca d’aquest segon habitatge, la llei no la “protegeixi”.

La resposta de les empreses

“Vaig comprovar que el meu pis estava anunciat a Idealista.com sense el meu permís”, assegura Roda, que ja s’ha posat en contacte amb les dues empreses, Airbnb i Idealista, per demanar explicacions i més mesures de seguretat, a banda de demanar que es retiri l’anunci que no havia posat ella. “Penso que haurien de tenir alguna manera de controlar qui fa les reserves”, retreu la propietària, que subratlla que algunes de les dades del primer llogater, el turístic, tenien contradiccions entre elles. “Es va registrar amb un NIE, però a nosaltres ens va entregar un passaport britànic”, explica.

Airbnb mira a les ciutats mitjanes després del xoc a les grans capitals

Consultats per aquest diari, a Airbnb confirmen tenir coneixement del cas: "Tenim tolerància zero amb activitats il·legals a la plataforma i hem desactivat el perfil dels hostes mentre investiguem el cas. Estem donant suport en tot moment a l'amfitrió i al propietari i quedem a disposició de la policia per ajudar-los en la seva investigació", assegura un portaveu de la companyia. L'empresa remarca que "des de 2017 es treballa amb l'Ajuntament contra els mals actors". "Hem eliminat de la plataforma més de 5.000 anuncis d'operadors comercials il·legals", afegeixen.

Per la seva banda, el cap d'estudis del portal Idealista, Fernando Encinar, assegura que en 19 anys no havien vist cap cas igual. "És un cas excepcional, i m'agradaria veure com és el suposat contracte que tenien els suposats inquilins". Encinar remarca que ldealista té una quinzena de persones que treballen per combatre els fraus al seu portal. "Nosaltres donem l'anunci d'alta automàticament sense demanar escriptures, perquè sinó estaríem aturant un mercat, l'immobiliari, que es mou molt ràpid", explica Encinar, que afegeix: "De la mateixa manera, l'equip antifrau revisa aquests anuncis i si veu un possible frau els treu de la web i avisa totes les persones que s'havien posat en contacte".

Roda, en canvi, assegura que el portal Idealista "va trigar cinc dies a treure l'anunci" després del seu avís. També explica que ha parlat amb responsables de tots dos portals per compartir la informació sobre aquestes persones i facilitar les investigacions. Quinze dies després d'aquest capítol admet que va passar por i encara li falla la veu. "No vaig permetre que aquella nit vingués cap familiar ni amic meu, perquè sabia que els podia posar en perill", conclou.

Més continguts de