El ministeri utilitza l'informe PISA per publicitar la llei Wert

La secretària d'estat d'Educació, Montserrat Gomendio, assegura que l'estudi demostra que "l'assignatura pendent és la reforma del model educatiu"

El govern central ja ha detectat la causa per la qual Espanya segueix sense aprovar l'informe PISA: no haver fet una reforma en profunditat del sistema educatiu. La secretària d'estat d'Educació, Montserrat Gomendio, ha assegurat que a Espanya "l'assignatura pendent és la reforma del model educatiu" que, segons la seva percepció, no s'ha canviat en dècades perquè les reformes socialistes de l'educació han estat continuistes. Segons la mà dreta de José Ignacio Wert, la millora del sistema educatiu no respon a un increment pressupostari "si les regles de joc no són les adequades". En el fons, Gomendio ha aprofitat la presentació de l'informe PISA per reivindicar la llei de millora del sistema educatiu (Lomce).

Per Gomendio, la clau és el concepte d'equitat. La secretària d'estat d'Educació creu que l'actual model és massa "rígid", perquè tracta igual tots els alumnes, en canvi, el seu model, el de la Lomce, vol aconseguir que els alumnes donin el millor d'ells mateixos.

La número dos del ministeri d'Educació ha emprat el marge interpretatiu que donen les dades per justificar totes les actuacions de Wert. Així, ha assegurat que les retallades no tenen un efecte negatiu en els resultats perquè l'important "no és augmentar la inversió, sinó prendre decisions millors sobre on s'inverteixen els recursos".

Diferències autonòmiques

Gomendio ha explicat que les diferències entre les comunitats −en termes educatius− són tan àmplies que suposen un any i mig d'escolarització entre la primera i la darrera comunitat autònoma del rànquing per rendiment educatiu. No obstant això, en aquest cas sí que ha admès que les comunitats amb una millor situació econòmica i social tenen millors rendiments, malgrat que hi ha excepcions.

El principal analista de PISA de l'OCDE, Pablo Zoido, que ha comparegut en roda de premsa amb la secretària d'estat, ha explicat que l'informe demostra que en els llocs on els professors tenen més autonomia i fan proves d'avaluació en els centres, els resultats milloren. Un fet que no es produeix a Espanya.