BARCELONA

El Palo Alto es reivindica com una referència activa

En ple replantejament, mostra la seva història i el seu futur

Les figures dels tetramorfs que coronaran les torres dels evangelistes de la Sagrada Família s’han fet al Palo Alto (obra de l’escultor Xavier Medina Campeny). També el disseny dels nous trens de l’AVE (Magma Disseny), el projecte de remodelació de la plaça de Les Arenes (despatx Alonso Balaguer) o la creació del Cobi i tota la seva imatgeria olímpica (Mariscal). Aquestes són algunes de les joies que s’exhibeixen en l’exposició sobre la història, el present i el futur del Palo Alto que es va inaugurar ahir. Les maquetes dels tetramorfs o els vagons de l’AVE s’ensenyen per primera vegada al públic.

La mostra la promou la fundació que gestiona el Palo Alto i busca fer emergir la producció de primer ordre d’aquesta fàbrica de creació del Poblenou, antigament dedicada al tèxtil i l’alimentació. Des del 1989 funciona com un clúster abocat al disseny. I el cert és que l’exposició, oberta fins al 30 de juny, és una capsa de sorpreses. Tot això, en un moment en què l’Ajuntament de Barcelona se n’està replantejant els usos: ha engegat un procés de participació ciutadana i en els pròxims mesos -amb data encara per determinar- obrirà un concurs públic per veure qui gestiona l’espai.

El recinte, ara un indret idíl·lic amb àmplies zones de jardí, és conegut pel popular Palo Alto Market, un mercat creatiu que es fa el primer cap de setmana de cada mes. Però és molt més que això: aplega 40 empreses (de disseny, arquitectura, fotografia, comunicació, art...) i dona feina a unes 400 persones. Des del 1998, quan va obtenir la concessió municipal per 20 anys, el Palo Alto està gestionat per una fundació presidida per Medina Campeny i que té el dissenyador Antoni Clariana i el creatiu Mario Sans entre els seus patrons.

Patrimoni immaterial

Acabat de tornar de Nova York, el 1989, Medina Campeny va ser un dels primers artistes a arribar-hi. En aquell moment era un feix de naus abandonades i enrunades. Ell i altres professionals van engegar una rehabilitació de l’espai que ha sigut un “model de com donar una segona oportunitat a un espai fabril”, recalca Sans. Un model sempre “autofinançat”. Al seu taller, Medina Campeny va coincidir amb el cuiner Ferran Adrià, que al Palo Alto va fer les primeres provatures. “Aquest patrimoni immaterial és menys conegut: tota l’activitat que s’ha fet i que ha tingut transcendència dins el món del disseny i la creació”, subratlla Sans.

L’exposició pretén “posar en valor” i difondre aquest contingut artístic i fer un pas per obrir l’espai a la ciutadania. S’hi exposen conegudes ampolles d’aigua i licors dissenyades al Palo Alto, la maqueta d’una “suite espacial”, els vídeos de personalitats com Ferran Adrià, Fernando Trueba, Juli Capella, Oscar Tusquets o Carme Pinós defensant el rol d’aquest model, i un esbós del projecte de la fundació per al futur. La fundació mostra la intenció -tal com demana l’Ajuntament- de reforçar el seu “component social” i d’implicar-se més amb l’entorn. Així, planteja obrir els jardins al barri o dur a terme projectes pedagògics i d’inserció laboral. Estan a l’espera, però, de conèixer els detalls del concurs, que està ultimant l’Ajuntament. Hi ha un element clau: el percentatge del recinte que el consistori destinarà a equipaments públics. Si finalment els tallers es queden amb un 30% de l’espai -eren les xifres inicials-“l’actual Palo Alto no podrà continuar”, afirma Clariana. La fundació preferiria que fos meitat i meitat, i tot i així, les 40 empreses s’haurien d’estrènyer i no totes podrien continuar. Segons els patrons, l’impàs actual ha fet que alguns despatxos internacionals ja hagin marxat.

El 18 d’abril passat va vèncer la concessió a la fundació i ara s’ha allargat el contracte fins al desembre. “La ciutat no pot perdre el Palo Alto, això no ens ho podem permetre”, conclou Clariana.

Més continguts de