MOBILITAT

Patinets bala que arriben als 80 km/h

La ràpida expansió d’aquest giny elèctric en dificulta la integració a l’ecosistema de transport de la ciutat

Patinets que arriben als 80 km/h, altres que són conduïts per nens o que circulen per les voreres. I també hi ha els que porten dues persones i, a sobre, estan trucats per anar més de pressa. Els patinets elèctrics han inundat els nuclis urbans en poc més de dos anys i han obert molts interrogants que segueixen sense resposta. Les administracions locals han hagut d’actuar ràpidament davant del buit legal dels governs, que no preveuen aquesta nova generació de vehicles amb motor elèctric. A Barcelona les xifres d’accidentalitat i alguns codis de sancions encara no comptabilitzen els patinets en una categoria pròpia.

“La majoria de gent no és conscient del risc que comporten aquests vehicles”, denuncia l’expert en mobilitat Alfons Perona. Si una bicicleta circula a 15 km/h i un vianant a 4, la majoria dels patinets arriben als 30 sense problemes. El president del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), Carles Benito, es queixa de la consideració de “joguines” que reben els patinets per part de les institucions: no es registren, no s’asseguren i no passen homologacions a nivell europeu. Els experts coincideixen que hi ha un gran desconeixement de les capacitats i els perills d’aquests aparells a causa de la seva rapidíssima expansió, que va acompanyada d’una gran desinformació.

Nouvinguts al carril bici

Avui dia els patinets elèctrics ja signifiquen més de la meitat del trànsit dels carrils bici principals de Barcelona. Des de el BACC fa temps que denuncien el mal estat i la poca amplada dels carrils bici de Barcelona, que ara es veuen més congestionats que mai. “Si a la bicicleta ja li costava l’empoderament a la calçada, ara li és impossible”, lamenta Benito. Tots els experts en la matèria estan d’acord en un punt: els patinets elèctrics no haurien de circular mai per la vorera. “Tant per potència com per velocitat, a la vorera són perillosos”, considera l’expert en mobilitat Ole Thorson.

L’actual ordenança dels vehicles de mobilitat personal (VMP) de Barcelona, que regula la circulació de patinets i altres ginys de motor elèctric, permet que aquests aparells vagin per la vorera en unes condicions molt específiques: segons el tipus de vehicle i l’amplada del carril bici. “Aquesta regulació és un error perquè és confusa”, considera Perona, molt crític amb l’actual regulació. L’expert puntualitza que el xoc entre un vianant i un patinet pot tenir conseqüències “brutals”, com impactes al cap i fractures.

La màxima velocitat que admet l’ordenança municipal dels VMP de dues rodes són els 30 km/h, tan sols permesos en carrils bici segregats o calçades. Però, segons ha pogut comprovar l’ARA, hi ha patinets que poden gairebé triplicar aquest límit. Se’n detecten tant en comerços com en tallers de Barcelona. Un dels mecànics consultats afirma haver reparat diversos aparells de dos motors amb capacitat per arribar als 80 km/h, i considera que les rodes que duen de sèrie són “massa estretes per anar tan ràpid” i que “porten problemes”. A part, YouTube i fòrums online recullen mil i una maneres de trucar patinets per aconseguir velocitats i potències més elevades, amb els riscos que implica modificar la mecànica d’un aparell elèctric que no està pensat per a altes velocitats: bateries sobrecarregades, mal amortiment i rodes desgastades.

El 2018 es van registrar a Espanya gairebé 300 accidents amb patinets elèctrics involucrats i, en la majoria, el responsable era l’usuari del patinet. Dos dels accidents van resultar amb víctimes mortals. A Barcelona no hi ha dades que facin referència a l’accidentalitat específica dels patinets elèctrics, ja que aquests ginys es consideren dins del grup dels vehicles de mobilitat personal (VMP), que no està desglossat.

Regulació urgent del lloguer

“S’ha de legislar urgentment. La tecnologia és molt ràpida i estan fent tard”, afirma Perona davant el silenci institucional que ha despertat elboom dels patinets elèctrics. Ni la Unió Europea ni els governs han legislat en aquesta matèria, i s’està a l’espera de la resposta imminent de la DGT.

El regidor de mobilitat de Barcelona, Eloi Badia, va anunciar a inicis de juliol que el consistori començarà a treballar en la normativa del lloguer de patinets elèctrics. Va justificar la decisió al·legant que el sharing d’aquests ginys és una realitat que “hi serà”. Tot i que el lloguer de patinets elèctrics està prohibit per l’Ajuntament, ja des de l’any passat s’han detectat patinets de l’empresa de lloguer Reby operant Barcelona.