Societat 15/08/2012

El Pentàgon prova l'X-51A WaveRider, un avió que pot volar de Londres a Nova York en 1 hora

L'avió hipersònic, que havia de sobrevolar el Pacífic a 5.793 quilòmetres per hora, no ha superat la prova per una fallada tècnica

Efe
2 min
Representació gràfica de les Forcès Aèries dels EUA de l'X-51A WaveRider. / US AIR FORCE / HANDOUT / REUTERS

WashingtonL'avió experimental no tripulat X-51A Waverider, una aeronau hipersònica capaç de sobrevolar el Pacífic a 5.793 quilòmetres per hora –és a dir, que podria recórrer la distància entre Londres i Nova York en menys d'una hora–, no va completar el vol de prova a què el va sotmetre dimarts el Departament de Defensa dels EUA per una fallada en una aleta.

El Waverider X-51A va ser llançat amb èxit i es va desprendre correctament del bombarder B-52 a què estava ancorat, però va tenir una fallada als 16 segons en una aleta de control de creuer. "És lamentable que un problema amb aquest subsistema hagi avortat ràpidament el vol abans de poder encendre el motor 'scramjet' (encarregat d'aconseguir velocitats hipersòniques)", va dir Charlie Brink, gerent del Programa de Recerca de l'X-51A del laboratori de la Força Aèria nord-americà. "Totes les nostres dades mostraven que hi havia condicions adequades per a l'encesa del motor i estàvem molt esperançats en poder complir amb els objectius de la prova", va afegir.

Aquest subsistema de control en particular havia demostrat la seva fiabilitat en els dos últims vols del X-51A, així com en el de maig de 2010, quan el Waverider va volar durant més de tres minuts a una velocitat "Mach 4,88", gairebé cinc vegades la velocitat del so. El Pentàgon va informar que els funcionaris del programa començaran una avaluació rigorosa per conèixer la causa exacta de tots els factors que van provocar la fallada.

El projecte, desenvolupat per l'Agència Espacial Nord-Americana (NASA) i el Pentàgon, s'ha posat a prova mitjançant l'anclatge de l'avió a l'ala d'un antic bombarder B-52.

El X-51A Waverider hauria d'haver volat a velocitat hipersònica durant 300 segons per submergir-se després en aigües del Pacífic. Posteriorment, els enginyers analitzarien les dades registrades per la nau per desenvolupar aquesta tecnologia. Si hagués estat una prova reeixida, l'avió s'hagués destruït durant la mateixa.

Objectius militars, de moment

El vol de prova X-51A ha estat el tercer experiment d'un programa que va començar l'any 2004. El primer Waverider, construït per Boeing, va ser provat el maig de 2010 a 3.500 quilòmetres per hora durant 143 segons, abans que una fallada tècnica posés fi a la prova abans d'hora, així com el segon, de juny de 2011 i que també va acabar abans del que s'esperava, encara que aquest sí que va aconseguir dades concretes.

La Força Aèria té previst desenvolupar i utilitzar tecnologia hipersònica per traslladar míssils o avions a qualsevol part del món en qüestió de minuts en lloc d'hores, amb l'objectiu de no deixar temps de reacció a l'enemic. A més de la velocitat, les aeronaus hipersòniques volaran a gran alçada, fora de l'abast del foc enemic o d'un míssil.

stats