Societat 13/08/2011

La Premier League no vol que els periodistes piulin durant els partits

Les autoritats futbolístiques angleses volen vetar la retransmissió minut a minut dels partits de la Football League. Molts periodistes els van narrar des de la grada i van obviar el nom dels espònsors.

Ramon Tomàs
2 min
A la foto, Wayne Rooney del Manchester United. El partit Tottenham-Everton de la primera jornada ha estat suspès per les revoltes.

Barcelona.Com si els capitostos futbolístics d'Anglaterra no tinguessin prou maldecaps, un nou conflicte amenaça d'entelar el seu espectacle des del xiulet inicial. A una banda del camp la Premier League i la Football League (equivalent a la segona, tercera i quarta divisió) i a l'altra la News Media Coalition (NMC), que agrupa diaris, pàgines web i agències de comunicació. Tots dos bàndols negocien a corre-cuita i destemps un nou conveni que reguli la cobertura informativa: l'antic acord expirat recentment data del 2004. D'aleshores ençà, la comunicació ha patit forces sotracs: quan la gent de parla anglesa fa servir la paraula twitter , poques vegades es refereixen al refilet d'un rossinyol a la primavera i més sovint a les guspires de 120 caràcters a la xarxa social de microblogging que no existia aleshores. Un nou horitzó, la immediatesa i les noves finestres de la informació, que sembla que incomoda el poder futbolístic britànic. Per això ara pretén limitar la retransmissió minut a minut dels partits que fan molts periodistes en la versió digital dels seus diaris o a les webs especialitzades, i també vol evitar que els mitjans gràfics pengin fotografies en viu durant el partit.

Condemnats a entendre's en una relació de benefici comú, les negociacions es van trencar la setmana passada. No obstant, l'estira-i-arronsa ja va començar dissabte quan a molts periodistes i agències se'ls va bloquejar l'accés a la zona de premsa d'alguns camps -en la disputa de partits de la primera jornada de les divisions inferiors- i van retransmetre i piular des de la graderia amb els seus ordinadors, igual que ho pot fer qualsevol aficionat amb el seu mòbil. La resposta d'alguns mitjans va ser aprimar les cròniques de partit i eludir el nom dels patrocinadors com a mesura de pressió. Alguns clubs han anunciat que, encara que l'acord no arribi a temps, no restringiran l'accés dels periodistes, mentre que els espònsors s'estimen més fer-se l'orni. "Nosaltres no prenem partit per cap bàndol", ha dit un portaveu de Barclays, patrocinador oficial de la primera divisió anglesa. Hi ha periodistes que en un to que oscil·la entre l'humor i el xantatge han revifat el seu interès pel criquet.

La raó que esgrimeix en silenci la Premier League és que no volen que els seus ingressos comercials i els dels seus socis caiguin en picat per la competència d'un contingut lliure i uns serveis interactius amb fotografies i textos en viu.

stats