Societat 28/02/2016

Protecció Civil: "Tractem els ciutadans com a adults que són capaços de prendre les seves decisions"

El director general de Protecció Civil, Joan Delort, parla a l'ARA dels dos casos d'imprudència per part de ciutadans durant el temporal d'ahir: els 60 cotxes atrapats a Prades i el veler del Masnou

Albert Solé
4 min
Joan Delort, a la dreta, en una de les reunions de Protecció civil

BarcelonaQuines són les zones del país de les quals estareu més pendents aquest diumenge des de Protecció Civil?

La pertorbació ja està avançant cap a l'est i se'n va cap a les Balears, i estem pendents de l'últim braç, que creiem que desapareixerà cap al migdia. Aquest matí està nevant sobretot a zones més habituals, però compte perquè fins al migdia encara hi pot haver alguna zona del prelitoral barceloní que rebi alguna nevada. Però tot i això no preveiem cap afectació en la mobilitat.

Això vol dir que, com ahir, cal advertir a la gent que aquesta tarda vulgui anar a tocar neu que no ho faci?

No. A la tarda, com que no preveiem que hi hagi problemes meteorològics, no hi ha res que indiqui que hi hagi d'haver problemes. Ara, no hem d'oblidar que qui vagi a zones on hi ha hagut neu pot ser que, si torna tard, la neu desfeta es torni gel en alguna zona obaga d'una carretera. Compte, encara que no nevi més. Però això ja ho dic com a recomanació general.

Heu pogut aclarir què va passar amb el veler ahir al port del Masnou?

Encara no. Ara continuem concentrats en l'episodi de neu perquè Salvament Marítim va poder resoldre-ho satisfactòriament. Estem a l'espera que Salvament ens reporti l'informe, i llavors sabrem què va passar.

Hi havia prohibició de navegar ahir pel temporal?

Quan hi ha mala mar es fan avisos generalitzats per part de Capitania Marítima. No és el mateix vaixells de 15 metres d'eslora que altres de 100 o 150 metres, per això els missatges no afecten a tothom igual. A les carreteres passa al revés, amb mal temps es prohibeixen els camions grans. En aquest cas no hi havia cap prohibició, però sí un onatge amb mar molt dura, i els avisos es fan perquè qui vulgui sortir a la mar prengui les precaucions necessàries perquè no l'afecti. Pensa que les llicències de navegació no són com els permisos de conduir, són processos molt més estrictes, i se suposa que qualsevol bon navegant està al cas de totes les indicacions meteorològiques que llancen les autoritats que poden afectar la navegació. En el cas del Masnou, no sabem encara si es van seguir totes les indicacions i només hi va haver una errada mecànica. Per això no ens volem pronunciar encara.

I en el cas hipotètic que sí que sigui una negligència del patró del veler, igual que passa amb els rescats de muntanya, què li passarà?

No ens correspondria a nosaltres, però és competència de marina, i si es confirma li podrien arribar a retirar la llicència per navegar.

Si el front del temporal està marxant cap a les illes Balears, avui sí que es podria prohibir la navegació?

No, no ho preveiem perquè el front s'està afeblint.

Els 60 cotxes de Prades que van pujar sense cadenes, com els hem de qualificar: negligents, imprudents...?

En aquests casos hem d'anar amb compte a l'hora de posar el dit a la nafra en aquell que ha quedat enganxat. Diguem que aquestes persones no han dut a terme les mesures de precaució que se'ls demanava, per desconeixement o excés de confiança. Cada cas d'aquests 60 pot tenir motius diferents, com, per exemple, aquells que van pensar "no n'hi ha per tant, i jo en sé prou i me'n sortiré". Ara no hem d'anar a burxar en els motius d'aquestes persones. Però el que sí que és cert és que aquestes persones no duien els estris suficients per desplaçar-se en condicions de nevada, i això va requerir molts recursos d'assistència. Cal dir que a Prades no va ser l'únic lloc que va passar això. Al Montseny va passar el mateix, però amb menys vehicles, va durar menys estona i no es van mobilitzar tants recursos, però va ser exactament el mateix problema. I aquest és un fenomen que no és nou, i afortunadament sense cap conseqüència important.

Molta gent pensa que exagereu amb les crides a la prudència.

Des de l'any 2000, a Catalunya hi ha hagut tres nevades importants amb molta afectació en zones on no hi estem acostumats: la del desembre de 2001, la del març del 2010 i la darrera, la del febrer de 2015. En totes aquestes, com que les fotos del dia següent sempre són de cotxes atrapats, sempre queda com la història d'un cert fracàs de la gestió de la nevada. Un cop perquè "us vau quedar curts", d'altres perquè els meteoròlegs no la van encertar... L'hemeroteca n'està plena. Aquest 2016, què ha passat? Des del cap de setmana passat ja s'estava advertint d'aquest possible episodi de neu per a dissabte. Sempre es diu que de les males experiències se n'aprèn, doncs vam ser molt escrupolosos informant a tothom perquè tothom estigués advertit. Sempre sabent que els avisos els fem basant-nos en criteris científics que tenen la mateixa precisió aquí que a l'altra punta de món. I d'acord amb això vam llançar els avisos a la ciutadania. I a la ciutadania se l'ha de tractar com a adults que són capaços de prendre les seves decisions per a la seva autoprotecció i no assumir riscos innecessaris. Aquí ningú ha prohibit res, però sí que fem recomanacions. Divendres ja dèiem que dissabte no seria un bon dia, i per això demanàvem que si es podien quedar a casa ho fessin, i si no, que prenguessin una sèrie de mesures, i que sobretot s'informessin abans. I crec que es va fer bé amb la informació de què disposàvem. El que ens va passar és que la nevada es va avançar, i vam anar ajustant les informacions.

També hi ha gent que no consulta mai els mitjans d'informació.

Crec que cada vegada es consulten més, tot i que encara queda gent que no ho fa. Tot i això, amb els missatges només als mitjans no fem prou i hem de garantir que sempre tothom estigui ben informat. I amb aquell que tot i estar informat no vol assumir les seves responsabilitats, el problema el tindrem igualment.

stats