Societat 12/12/2016

Acord per ampliar la T-12 fins als 16 anys

Generalitat, Ajuntament de Barcelona i AMB han anunciat una congelació de tarifes de transport públic per al 2017 i la creació de la T-Episodis Ambientals, per a dies de molta contaminació de l'aire

Mireia Esteve
3 min
Els usuaris pagaran el 50% del cost del transport

BarcelonaLa Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona han acordat ampliar l'actual T-12 fins als 16 anys i convertir-la, així, en la T-16. D'aquesta manera, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha explicat que "es cobreix tota l'etapa d'escolarització". A aquest títol s'hi podran acollir tots els joves que compleixin els 16 anys fins al 31 de desembre del 2017. Aquesta és una de les peticions que havia fet ERC al govern de Colau.

A més, les tres administracions han acordat crear la T-Episodis Ambientals, que està pensada perquè es pugui utilitzar en episodis de contaminació ambiental, els quals haurà de decretar la Generalitat. Tindrà un cost d'1,80 euros (anada i tornada) per a una zona i serà un títol integrat. El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha defensat aquest títol com "una alternativa per a totes les persones que han d'entrar i sortir de Barcelona durant episodis de contaminació ambiental". Una mesura que ha d'incentivar l'ús del transport públic en detriment del vehicle privat.

Els nous títols està previst que entrin en funcionament a partir de l'1 de gener del 2017, tot i que la T-Episodis Ambientals -el nom encara és provisional-, només es podrà fer servir els dies que l'administració determini com d'alta contaminació de l'aire.

Les tres administracions també han acordat congelar les tarifes del transport públic del 2017. Una congelació que suposarà un dèficit de 20 milions d'euros, de la meitat dels quals es faran càrrec les tres administracions i la resta, uns altres 10 milions d'euros, han demanat que els pagui l'Estat. Per aquest motiu han enviat una carta al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, per tal de reclamar més implicació del govern espanyol en finançar el dèficit del transport públic català.

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el vicepresident de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, han escenificat aquest dilluns l'acord en una compareixença davant dels mitjans al Palau de la Generalitat.

Més implicació de l'Estat

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha criticat que en els últims anys, "l'Estat s'ha anat retirant de les inversions en transport públic". Així, segons ha explicat, entre el 2008 i el 2016 la Generalitat ha increment de 255 a 355 milions d'euros la seva aportació per finançar el transport públic, mentre que l'Estat ha passat dels 173 als 98 milions en el mateix període.

L'alcaldessa de Barcelona ha deixat clar que l'Estat "té una oportunitat única" per revertir la seva actitud, perquè es tracta de tirar endavant un dels acords "més fàcils i immediats" dels últims anys. En aquest sentit, Colau ha demanat que el govern espanyol apugi fins als 108 milions d'euros per al 2017 la partida per finançar el transport públic, i fins a 147 milions per al 2018. En la carta que s'ha enviat al govern espanyol, les tres administracions asseguren que amb una partida de 108 milions d'euros per a l'any que ve es reduiria el dèficit a 0.

El vicepresident de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Poveda, també ha reclamat al govern espanyol la necessitat "d'elaborar una llei sobre el finançament del transport públic". A Catalunya, "ja s'han fet els deures", segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, perquè ja es va elaborar una llei sobre el transport públic.

Rull ha demanat a l'Estat que "faci a Catalunya una aportació similar a la que fa a la Comunitat de Madrid". En aquest sentit ha explicat que el govern espanyol només té en compte set comarques com a àrea metropolitana, "quan en realitat en són tretze". Segons Rull, s'estan deixant de banda comarques com el Bages, l'Anoia, el Berguedà, el Moianès, el Ripollès i Osona. Segons Poveda, el 80% de moviments que es fan a Catalunya se situen dins l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

stats