EDUCACIÓ
Societat 24/06/2012

Rebels in the street, brilliant in the classroom

L'institut Lluís Vives, el centre on va néixer la Primavera Valenciana, rep reconeixements de la societat civil i la comunitat educativa. Les retallades i les mobilitzacions no afecten el rendiment dels alumnes.

Salvador Almenar
3 min
COMPROMÍS SOCIAL 
 D'esquerra a dreta, Daniel Berlanga, María Bellés, Ivan Jiménez, Anaïs Mas-Masià i Clara Dies, alumnes del Lluís Vives.

VALÈNCIAUn dels centres educatius més prestigiosos de València és ara un dels més coneguts de tot l'estat espanyol. L'institut Lluís Vives va ser l'epicentre de les protestes estudiantils que es van produir al febrer contra les retallades del govern valencià en matèria d'educació i que es van acabar convertint en el moviment conegut com la Primavera Valenciana. Aquest institut situat en ple centre de la ciutat va encapçalar portades de diaris, les protestes dels seus alumnes van donar la volta al món i les seves reivindicacions van rebre lloances i crítiques, a parts iguals.

Un dels trets característics del Lluís Vives sempre ha estat el compromís social dels seus alumnes. Durant la setmana que van ocupar els carrers de València van treballar de valent per defensar l'escola pública i ho van fer ajudats de les úniques armes que saben utilitzar: els seus llibres. Però els alumnes del Lluís Vives no solament són compromesos al carrer, sinó també dins les aules, com demostren els excel·lents resultats acadèmics que han obtingut durant aquest curs.

La millor contestació a aquells que durant la Primavera Valenciana van tractar de criminalitzar aquests joves estudiants de secundària són les 21 matrícules d'honor que s'han concedit a segon de batxillerat. "És el millor any, no recordo un altre curs amb 21 matrícules", explica el cap d'estudis, Josep Lluís Navarro. A aquests reconeixements als millors expedients del centre, cal afegir-hi una llarga llista de premis que han obtingut els seus alumnes per diferents projectes educatius.

Alumnes premiats

Entre aquests destaquen els dos guardons -dels quatre que atorga- obtinguts en el concurs Petits Grans Invents, que organitza la Universitat Politècnica de València. Els alumnes del Lluís Vives van presentar un projecte que permetia construir cases bioclimàtiques amb control domòtic i un altre que consistia en un braç-robot pneumàtic. Un altre projecte d'alumnes de segon de batxillerat tecnològic - La caixa forta de seguretat - també va ser premiat en el concurs Experimenta 2012, que organitza anualment la Facultat de Física de la Universitat de València. A més, infinitat de propostes artístiques, literàries i audiovisuals han estat reconegudes per la seva qualitat.

En l'àmbit social, els alumnes d'aquest institut han encapçalat també bona part de la nòmina de guardons que atorguen les entitats socials del País Valencià. Alguns dels reconeixements obtinguts per la defensa de l'educació pública són el premi Llibertat d'Expressió, que concedeix la Unió de Periodistes Valencians; el Síndic Pere Calp, que atorguen a Castelló de la Ribera; i el premi 25 d'abril, que concedeix el Bloc Jove.

L'institut, un escenari bèl·lic

Els esdeveniments viscuts per la comunitat educativa del Lluís Vives aquest any no han alterat el final de curs. "Les notes han estat molt bones i els pocs que suspenen diverses assignatures és perquè han deixat el curs. "A qui n'hi queda alguna, al setembre gairebé segur que les aprovarà", assegura Navarro. En el claustre de l'institut centenars d'alumnes recullen les notes i, pels seus somriures, sembla que el cap d'estudis no menteix en les seves reflexions sobre l'excel·lència acadèmica del centre.

Però sí que hi ha una cosa que ha estat diferent aquest curs. Segons explica Josep Lluís Navarro, la feina del servei d'orientació pedagògica ha estat més intensa a partir del febrer. "Els episodis de violència, de detencions i de denúncies que es van viure van tenir un impacte emocional i psicològic molt fort". El cap d'estudis recorda que la situació dels últims dies de febrer va fer que "l'institut semblés un escenari bèl·lic" ple de policia i mitjans de comunicació.

Per tractar de recobrar la normalitat i redreçar la situació d'estrès que van patir els alumnes, es va crear la comissió d'ajuda a l'alumnat, integrada per personal del mateix centre però també per pares i mares d'alumnes. La seva tasca ha consistit a assessorar els alumnes i treballar-hi per intentar fer que, després dels incidents, tornin a centrar l'atenció en l'àmbit acadèmic. Una tasca que han complert de sobres, atesos els excel·lents resultats obtinguts en la selectivitat.

stats