SOCIETAT
Societat 26/07/2012

Ofensiva contra l'incivisme a Ferrocarrils

El conseller de Territori i Sostenibilitat i el president de FGC presenten una aplicació per al mòbil que alerta d'actes incívics

Marta Pinzolas
2 min
L'aplicació es pot descarregar en el sistema operatiu iOS i Android i ja està disponible

Barcelona @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, han presentat aquest dijous una nova aplicació per al mòbil per alertar de conductes incíviques als ferrocarrils, les quals tenen uns efectes "devastadors" segons el president de FGC. I és que a banda del cost econòmic que suposen per a l'empresa pública, que ronda els dos milions d'euros l'any, també causen una sensació negativa d'inseguretat als usuaris cívics, que són el 99,9%.

Segons Ticó, no hi ha “una situació crítica” que obligui a actuar ara, sinó que hi ha una millora progressiva dels nivells de satisfacció dels usuaris. A més, els robatoris i furts, per exemple, han descendit aquest any un 16% i l'índex d'efectivitat (que indica l'efectivitat de l'empresa per atrapar els incívics) se situa al 70%. Tot i això, FGC ha decidit posar en marxa un total de 23 projectes per prevenir l'incivisme i "avançar en aquesta línia de millora".

Una d'aquestes mesures és l'aplicació per a 'smartphones' que han presentat avui, que no plantegen "com una eina de denúncia, sinó informativa". A través d'aquesta aplicació, que, en paraules de Ticó, és "innovadora i útil", els ciutadans que viatgin als ferrocarrils podran alertar la companyia de més d'onze actuacions incíviques que "abans eren recriminables i ara són sancionables". Entre aquestes hi ha posar els peus als seients, fumar, escoltar música sense auriculars, insultar, amenaçar o agredir altres usuaris, seure a terra, embrutar els vagons, pintar grafits, viatjar sense bitllet, vendre de forma ambulant, trencar els vidres o no respectar els seients reservats.

Segons ha explicat Ticó, un cop el ciutadà faci l'avís, l'empresa engegarà el protocol d'actuació, perquè la responsabilitat última és seva. Pel que fa a les sancions, els comportaments incívics més lleus rebran en primer lloc un avís, que anirà seguit d'una multa de 100 euros el segon cop i, fins i tot, d'una sanció de 200 euros pels reincidents. En els casos més greus, com ara viatjar sense bitllet, la multa pot arribar als 600 euros.

Entre les altres mesures planejades, el president de FGC ha volgut destacar que ja n'hi ha algunes funcionant, com ara el mapa de conflictivitat, que permet saber estació per estació i hora per hora quines actituds incíviques hi ha, o bé les ordres d'allunyament dels transports públics, imposades temporalment als reincidents. A més, els usuaris ja poden fer arribar les seves queixes a través de les xarxes socials com ara Twitter i Facebook.

"Ens sentim orgullosos del nostre servei ferroviari", ha destacat el conseller Recoder, qui ha fet saber que "l'incivisme costa diners a la ciutadania" i per això, esperen que "si no arriba al 0%, s'hi acosti".

El conseller també s'ha referit a l'increment del preu de l'aigua, que puja d'un 2 a un 10% a l'àrea metropolitana de Barcelona. Segons Recoder, "és imprescindible equilibrar els comptes de l'empresa" i, per tant, la mesura era necessària per "garantir la viabilitat del servei".

stats