Societat 10/07/2020

Reneix el projecte històric per soterrar les vies de tren a l’Hospitalet

Adif licita la redacció del projecte per integrar la infraestructura per 6 milions d’euros

Natàlia Vila
2 min
Foment promet un doble soterrament de vies de la R2 i la R4 a l'Hospitalet

BarcelonaL’històric soterrament de les vies del tren a l’Hospitalet de Llobregat torna a ressuscitar. Després d’anys d’estira-i-arronsa, aquest divendres Adif ha anunciat que tira endavant la licitació, amb un pressupost de gairebé 6 milions d’euros, per redactar el projecte bàsic i de construcció d’aquesta obra. Es tracta d’una de les actuacions més importants a escala urbanística i ferroviària de l’àrea metropolitana i és una llarga reivindicació de la segona ciutat amb més població de Catalunya.

Fa gairebé vint anys que se’n va parlar per primer cop i la vegada que va estar més a prop de ser una realitat va ser el 2009, amb un projecte redactat que va quedar aparcat en un calaix pels estralls de la crisi, segons va justificar el govern espanyol en aquell moment. El 2018, el ministre del ram, Íñigo de la Serna, va tornar a visitar la ciutat amb el compromís de reprendre els plans amb una inversió que, segons va dir aleshores, superaria els 600 milions d’euros per soterrar més de sis quilòmetres de vies de la R-2 i la R-4.

"L’anunci d’Adif és l’inici d’un procés llargament esperat a l’Hospitalet per superar la gran barrera arquitectònica que trenca la nostra ciutat", ha explicat l’alcaldessa, Núria Marín, a l’ARA. De fet, ara tant l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat com la gestora d’infraestructures consideren que és "un pas endavant significatiu".

L’inici de les obres encara queda lluny: el termini per redactar el projecte és de 24 mesos i després cal licitar el contracte de les obres i finalment executar-les. Quan passi, el soterrament de les vies significarà posar fi a la històrica barrera física que representa el ferrocarril. "Amb la cobertura de les vies els nostres barris mai més estaran separats i construirem una ciutat cohesionada. Guanyarem un gran espai públic al llarg de sis quilòmetres de vies, un gran espai públic de referència a l’àrea metropolitana”, ha dit Marín.

Reestructuració de la xarxa de Rodalies

Aquestes obres també permetran adequar i habilitar nous itineraris i encaminaments de la xarxa de Rodalies, perquè es construirà una nova infraestructura en forma de ròtula soterrada que, segons Adif, "garantirà una correcta gestió dels fluxos de les línies que surten de Sants cap al municipi de l'Hospitalet de Llobregat, i això afavorirà una millor gestió del trànsit i una millora del funcionament de la xarxa de Rodalies de Barcelona".

També està previst fer-hi un nou centre d'intermodalitat entre el ferrocarril i el metro al sud de Barcelona gràcies a la construcció de l'intercanviador soterrat de la Torrassa, cosa que hauria d’ajudar a descongestionar l’intercanviador de Barcelona-Sants. Així mateix, Adif informa que la infraestructura comptarà amb una nova estació soterrada que substituirà l'actual estació de Bellvitge-Gornal per donar "millor servei" a aquests barris de l'Hospitalet.

stats