Retards de 30 minuts de mitjana marquen la tercera jornada de vaga dels maquinistes de Renfe

S'han complert els serveis mínims en un 94%, i dels 25 trens que no han circulat, han provocat retards de més d'una hora a les hores amb un 33% de la circulació habitual

Renfe està afrontant la tercera jornada de vaga de maquinistes convocada pel sindicat Semaf amb retards de 30 minuts de mitjana, i amb alguns incidents per l' incompliment del 6% dels serveis mínims

Aquests serveis mínims decretats pel Ministeri de Foment davant la convocatòria contemplen són, a Rodalies, del 66% entre les 6.00 i les 9.30 hores, així com entre les 18.00 i les 20.30. La resta del dia seran del 33%. I del 72% pels trens AVE i Llarga Distància habituals i del 65% pels de Mitja Distància.

A les 19h no havien sortit 25 trens dels que estaven inclosos dins aquests serveis mínims, cosa que va provocar retards superiors a una hora a les hores val, quan només havien de circular el 33% dels trens.

"Cap acostament" per resoldre la situació

A la reunió mantinguda ahir entre sindicats i patronal "no hi va haver cap acostament", van indicar fonts de Semaf. Fonts de Renfe es van limitar a dir que l'acord no va ser possible. No obstant això, ambdues parts es van manifestar disposades a mantenir oberta la via del diàleg i tornar a reunir-se.

La nova jornada a de protesta és la tercera després de les aturades de divendres i diumenge, que, segons la companyia ferroviària, van afectar uns 413.000 viatgers per cancel·lacions i retards. El calendari de Semaf contempla encara quatre aturades més: la de dijous, 16 de juny, i els dies 24, 29 de juny i 1 de juliol, dates que coincideixen amb amb la primera 'operació sortida' de les vacances d'estiu.

Protestes per l'"incompliment" dels acords

Els maquinistes protesten per l'"incompliment" de Renfe d'una part dels acords als que havien arribat sobre el pla d'ocupació de la companyia, un sistema pel que facilita la sortida dels treballadores de més edat per incorporar joves professionals. 

Semaf reclama que els maquinistes que tenen contractes d'interins, en pràctiques i d'obra i servei no hagin de tornar a fer un examen per consolidar els seus llocs de feina en el marc de l'oferta de treball pública recentment oberta per Renfe, ja que ja en fan una en entrar a la companyia.

També protesten per la situació del negocio de mercadries i per la disminució dels serveis de via de 'via estreta' heretats de l'extinta Feve. 

No obstant això, fons de Renfe assenyalen que l'objectiu últim dels maquinistes amb la vaga és determinar el sistema pel qual s'han d'incorporar a la companyia els nous conductors, quelcom que, asseguren, s'ha de fer per mitjà d'un concurs públic, ja que l'empresa és estatal.