Societat 06/02/2018

Un AVE ‘low cost’ entre l’estació del Prat i Madrid

El servei, previst pel 2019, es dirà EVA i els bitllets seran entre un 20 i un 25% més econòmics

Josep Ferrer
3 min
Un tren AVE a l'estació de Sants

El Prat de LlobregatRenfe es proposa intensificar la batalla que manté amb el pont aeri amb un nou servei d’alta velocitat però baix cost que uneixi Madrid i, en aquest cas, l’estació del Prat de Llobregat. El nou servei, que ahir es va presentar amb el nom d’EVA però que no estarà en servei fins d’aquí a un any, oferirà bitllets de tren amb una rebaixa d’entre el 20 i el 25% respecte l’oferta d’AVEactual entre Madrid i Barcelona, segons va assegurar el ministre de Foment, Íñigo de la Serna. En una nova visita a Catalunya, va assegurar que l’EVA servirà per testejar si té acceptació entre els viatgers i si una oferta similar té sentit a la resta de la xarxa d’alta velocitat a Espanya.

L’EVA serà “molt més atractiu, molt més eficient, més barat i més adequat a les vertaderes necessitats de cada usuari”, va assegurar De la Serna durant la presentació ahir a l’estació del Prat de Llobregat, que es serà la base d’operacions de la implantació d’aquest servei. Els trens d’alta velocitat low cost sortiran des de l’estació de Madrid-Atocha com l’AVEconvencional actual, però no arribaran fins a Barcelona, a l’estació de Sants, sinó que s’aturaran a l’estació d’alta velocitat del Prat de Llobregat, una instal·lació annexa a l’estació de Rodalies d’aquesta localitat però que resta inacabada i no presta servei a dia d’avui, per la qual cosa s’hi hauran de fer obres.

El ministre es va esforçar a defugir el terme low cost per vendre el futur servei que, malgrat tot, s’adreça a persones que ara es desplacen en cotxe o en altres mitjans que no són l’AVE. A més, es busca captar el públic més jove a través d’una oferta amb més serveis tecnològics, com va insistir el mateix ministre ahir. Entre els serveis complementaris, hi haurà connexió wifi i comunicació online durant tot el recorregut, per exemple.

El bitllet dels EVA serà digital i no físic i permetrà integrar diversos mitjans de transports en el desplaçament des del punt de partida fins a la destinació: el tren, l’autobús, el metro o el taxi o cotxe de lloguer.

Segons els càlculs fets pel ministeri, en el primer any de funcionament hi haurà cinc freqüències diàries per sentit que poden arribar a transportar més d’un milió de viatgers. Renfe calcula que uns 400.000 deixaran el cotxe per triar el tren i la resta seran nous usuaris, tot i que reconeix que hi haurà pèrdua de clients de l’AVEque es passaran a l’opció més econòmica de l’EVA. De la Serna va parlar ahir d’un “transvassament petit” de clients. Durant els pròxims 12 mesos Foment invertirà uns dos milions d’euros per adequar les andanes de l’estació d’alta velocitat del Prat que ja estan fetes però mai s’han utilitzat. Per a les connexions amb l’estació de Rodalies i la línia 9 de metro –que farien d’aquesta estació un punt intermodal de transport– així com la connexió amb autobusos, taxis i l’aparcament exterior caldrà esperar una mica més.

Connexions pendents

El departament de Territori i Sostenibilitat, encarregat d’aquests treballs, ja ha licitat el projecte constructiu però el termini de redacció és de 15 mesos. Les obres d’aquesta primera fase costaran 15 milions d’euros i el termini d’execució dependrà del que s’estableixi en el projecte. Per enllestir del tot l’estació intermodal del Prat caldrà encara una segona fase d’obres que no se sap quan es podrà fer. L’EVA hauria d’entrar en funcionament el 2019.

En la lluita que mantenen el tren i l’avió en el corredor Barcelona-Madrid per captar viatgers, caldrà veure l’acceptació d’aquesta nova oferta amb destinació el Prat de Llobregat i no el centre de Barcelona, com fins ara. De la Serna va defensar aquesta opció afirmant que el Prat “té molta capacitat de creixement”. Va assegurar que, segons els estudis de Foment, per a un “25% de la població de l’àrea metropolitana de Barcelona trigarà menys temps en arribar al Prat que a Barcelona-Sants per agafar el tren”. El servei actual de l’AVE a Sants va transportar 4,1 milions de viatgers l’any passat”.

stats