Societat 12/12/2016

Salut dobla l'aposta per les consultes virtuals entre metge i pacient

El departament vol que durant el 2017 més de 1.000 metges de capçalera resolguin dubtes a través d'internet

Mario Martín Matas
2 min
CalvetProva, ICS

BarcelonaLa iniciativa no és estrictament nova, perquè ja fa anys que se'n parla, però el departament de Salut ha decidit que el 2017 ha de ser l'any definitiu de la seva consolidació. Gràcies a les noves tecnologies, la intenció és estendre la possibilitat que metges d'atenció primària i pacients puguin passar consulta a través d'internet, sense necessitat que hi hagi un desplaçament fins a l'ambulatori. L'eina, batejada amb el nom d'eConsulta, va començar-se a implantar el 2015, actualment ja està disponible a 149 centres d'atenció primària (CAP) i l'han fet servir 4.507 pacients i 687 metges. L'objectiu de Salut, però, és doblar aquestes xifres, i per això engegarà ara una companya de comunicació interna específica. "Es tracta de donar el servei que ens exigeix el ciutadà del segle XXI", ha explicat aquest dilluns el director del Servei Català de la Salut (CatSalut), David Elvira.

Apuntar-se a l'eConsulta, en qualsevol cas, és voluntari tant per a pacients com per a metges, i requereix d'un consentiment específic per part de l'usuari de la salut pública. A més a més està pensat específicament per a visites successives o de seguiment, no per atendre urgències ni primeres visites. El compromís de Salut és que el professional respongui el dubte en menys de 48 hores, i veu en aquesta mesura la possibilitat de reduir la càrrega de feina dels professionals i fer que guanyi agilitat la relació entre metge i pacient.

Renovar una recepta, consultar els resultats d'unes anàlisis o resoldre un dubte concret són les possibilitats de l'eConsulta, que segons Salut disposa de les condicions òptimes de seguretat i confidencialitat de les dades. Elvira sí que ha admès que l'extensió de l'aplicació requerirà un "canvi cultural", i ha insistit que només se n'ampliarà l'ús quan hi ha hagi el convenciment dels avantatges que representa. "La implantació és definitiva, però progressiva i voluntària", ha insistit.

L'eConsulta, que durant el 2017 també està previst que compti amb una aplicació específica per a tauletes i mòbils i que els pares i tutors de menors també la puguin fer servir en algunes circumstàncies, és una de les potes que inclou La Meva Salut, l'aposta del departament per fer que les tecnologies de la informació i la comunicació guanyin cada cop més força en el sistema sanitari. Fins ara hi han accedit a la informació disponible -per programar visites o consultar el resultat de proves mèdiques- 136.000 usuaris, però durant el mes de novembre van ser 27.300, el doble que el gener passat.

stats