INFRAESTRUCTURES
Societat 23/06/2012

Set estacions de la L9 s'aturen pel retard del pressupost del Govern

Tres estacions del ramal urbà de la L9 a l'Hospitalet i quatre del ramal industrial a la Zona Franca estan aturades des d'ahir. Les estacions estan quasi acabades, però no hi ha diners per a les vies i les catenàries.

Albert Balanzà
3 min
Dos operaris a les obres de la L9 al viaducte de la Zona Franca, un dels trams on quatre estacions han estat aturades.

BARCELONA."Hem arribat a les vuit del matí i ens han dit que no podíem entrar a treballar, que només podíem baixar a recollir les eines i marxar fins que ens tornin a avisar". Així s'expressava un dels treballadors a peu de carrer en una de les set estacions que les concessionàries de la línia 9 del metro van decidir aturar indefinidament ahir com a resultat del decalatge existent entre l'acabament de l'obra -molt avançada- i la compra i la instal·lació de les vies, les catenàries i els ascensors. Aquesta última inversió correspon als pressupostos directes del Govern i GISA ja va comunicar a principis d'any que alguns d'aquests elements no s'adquiriran fins al 2014.

Les estacions afectades són Torrassa, Collblanc, Gornal i quatre parades més de la zona d'activitats logístiques (ZAL) de la Zona Franca, a la punta de la L9, on aquest ramal ja s'anomena L10 i creua l'antiga llera del riu Llobregat i la seu de les noves cotxeres. Es dóna la circumstància que el Govern va decidir concentrar fa tres mesos la inversió en aquestes tres estacions urbanes -dues de les quals amb correspondència a les línies 1 i 5- per fer arribar la L9 des de la Zona Universitària a l'aeroport del Prat com a molt tard el mateix 2014. "És una decisió de les concessionàries i no afectarà els terminis previstos d'arribada a l'aeroport", va apuntar ahir un portaveu del departament de Territori i Sostenibilitat a l'ARA.

L'ordre de les concessionàries arriba només tres dies després que una visita d'obres obligués els treballadors a desaparèixer unes hores, després d'haver polit terres i tapat i acabat de pintar sostres a corre-cuita, com si les estacions estiguessin pràcticament enllestides. "Però no s'ha fet res en el sistema de comunicacions [càmeres, altaveus, fibra òptica i intèrfons] i s'està treballant encara en els accessos, en els sistemes contraincendis i en les instal·lacions elèctriques", apunten fonts dels treballadors.

No hi ha hagut res a fer. Els prop de 400 empleats que estaven desplegats en les set estacions afectades s'han quedat sense feina en aquesta zona i els que pertanyen a les empreses subcontractades per les concessionàries aniran a l'atur. A tot estirar, alguns dels afectats podran recuperar material que encara ha quedat dins de les estacions i que ahir no van poder endur-se.

"Mala planificació financera"

El Govern no s'ha compromès a desencallar la situació amb l'adquisició de les vies, les catenàries i els ascensors abans del que està previst, però manté que la decisió és de les concessionàries i que l'aturada no implicarà un endarreriment en el lliurament final d'aquest tram de la L9. L'executiu segueix veient prioritària la inauguració d'aquest conjunt d'estacions tant pel que fa a l'àmbit ciutadà com a l'econòmic, per donar servei el 2014 fins a l'aeroport i deixar fins al 2016 l'arrencada del ramal de Zona Franca.

Quan el març del 2012 la Generalitat va aturar el tram urbà de la L9 al seu pas pel passeig de la Zona Franca per concentrar inversió en les estacions que ara s'han aturat, van aparèixer algunes boques d'accés tapiades, per exemple, a Foc Cisell. Però, en una més avall cap al mar, al tram industrial, s'hi va continuar treballant i ara quatre de les parades s'han acabat frenant. "Algunes, per contracte, s'havien de seguir fent i es va aturar l'obra allà on es podia", van explicar ahir fonts del Govern per aclarir dubtes. Admeten que actualment hi ha "una mala disponibilitat de diners" per part de l'administració perquè hi hagi un bon enllaç entre les obres de les estacions, i les de col·locació de les vies i les catenàries. "Però també som hereus d'una mala planificació financera", conclouen les mateixes fonts.

stats