Societat 14/07/2014

El Síndic reclama que els preus del transport públic de 2015 s'adaptin a la realitat social

Rafael Ribó proposa crear una T-40/30 i demana que s'ampliïn les ajudes per a persones aturades amb una prestació inferior al salari mínim interprofessional. Calcula que la T-Mobilitat no s'implementarà fins d'aquí un any i mig

Marc Toro
2 min
El metro de Barcelona / ACN

BarcelonaEl Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, ha lliurat aquest dilluns a la presidenta del Parlament, Núria de Gispert, l'informe sobre el preu dels transports públics, on planteja propostes de cara a la nova tarifació que s'ha d'elaborar aquest setembre de cara al 2015. En roda de premsa, Ribó ha destacat els increments continuats de preus del transport públic en els últims anys, per instar "totes les administracions implicades" a treballar conjuntament per "adaptar els preus del transport públic a la realitat social" i protegir el dret de les persones a la mobilitat, especialment el dels col·lectius més vulnerables.

De fet, entre les mesures que planteja, hi ha l'ampliació dels supòsits d'accés a la T-trimetre per a aquelles persones sense feina que no reben la prestació d'atur però que es beneficien d'alguna prestació contributiva per sota del salari mínim interprofessional. "Sigui petit o gran aquest col·lectiu, no val per aquests casos la motivació que per temes pressupostaris no es pot abordar", ha deixat clar Ribó.

El Síndic també proposa la creació de la T-40/30, un nou títol de transport equivalent a l'actual T-50/30 que -ha afirmat- "adequaria millor el nombre de desplaçaments al preu a pagar per part de les persones". Segons ha apuntat, "en base a les estadístiques", els ciutadans fan una mitjana de dos desplaçaments de caràcter laboral al dia. L'informe també reclama, entre d'altres, que la T-10, "el títol més utilitzat", no sigui objecte d'un increment anual de preu per sobre de l'IPC, i que "no s'endarrereixi més l'homogeneïtzació de les tarifes socials entre tots operadors del transport públic del sistema integrat metropolità".

Segons ha explicat Ribó, les qüestions relacionades amb el transport públic han motivat aquest 2014 un total de 720 queixes per part de 2.270 persones, el que equival aproximadament a 1 de cada 7 queixes. La major part d'aquestes denuncien "l'increment desmesurat preu transport" i la dispersió dels tipus de tarifació social. En aquest últim cas, ha recordat que hi ha 47 sistemes diferents de tarifacions social diferents, el que comporta "un autèntic galimaties".

Un any i mig per implantar la T-Mobilitat

Totes aquestes propostes, ha explicat el Síndic, es plantegen a l'espera que la Generalitat implementi l'anomenada T-Mobilitat, la nova targeta personalitzada que adaptarà el preu del transport públic a la mobilitat real de cada ciutadà. Tot i que aquest sistema havia d'estar implementat el primer semestre de 2014, Ribó ha posat de relleu que encara "està en fase d'anunci del concurs". És per això que ha calculat que "pel cap baix", i "sent molt prudents", la TMobilitat no estarà disponible fins d'aquí un any i mig.

Entre la resta de propostes recollides a l'informe també hi ha fomentar l'adhesió de les empreses de transport públic a l'arbitratge de consum abans d'acabar l'any, tal i com estableix la legislació europea i el Codi de consum de Catalunya. "És paradoxal que obliguem a les empreses privades a adherir-se a l'arbitratge i que no ho fem amb les públiques", s'ha queixat Ribó.

El Síndic demana, d'altra banda, buscar de fórmules per emetre duplicats de títols personalitzats en cas de pèrdua o robatori, millorar els serveis d'atenció i reclamació dels usuaris i assegurar que l'aprovació dels preus dels transports per al 2015 inclogui una memòria participativa que avaluï les iniciatives aportades per la ciutadania.

stats