Somescola demana la rectificació dels ministres i els polítics que ''han mentit'' sobre l'escola catalana

La Fapac considera que els atacs a l'escola només volen ''desestabilitzar'' un sistema que funciona

La coordinadora d'entitats Somescola ha manifestat aquest dilluns el rebuig als atacs que ha rebut els darrers dies l'escola catalana i que apunten directament als centres educatius i als seus docents. En un comunicat, la plataforma ha demanat la rectificació del ministre d'Afers Exteriors, Alfonso Dastis; el ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, i dels polítics que ''han mentit deliberadament'' sobre la tasca que les escoles duen a terme a Catalunya. Des de Somescola es considera que s'ha fet evident la voluntat de ''desprestigiar'' l'escola i ''justificar'' una futura intervenció de l'Estat. Per aquest motiu, des de la plataforma s'ha reiterat el compromís amb l'escola catalana.

Somescola també ha defensat l'escola com a ''eina clau'' per a la cohesió social, la igualtat d'oportunitats i la qualitat educativa, a través del consens construït els darrers 30 anys. La plataforma destaca que durant aquest període els professionals de l'educació han exercit amb vocació i passió la tasca docent i han ofert a infants i joves les eines necessàries per desenvolupar-se en la vida adulta, transmetent-los els valors de la democràcia, el respecte, la diversitat, el diàleg i la tolerància. 

Des de Somescola també s'ha recordat que els alumnes catalans han assolit els objectius lingüístics del coneixement de les dues llengües oficials al país, el català i el castellà, i ha destacat que en el cas del castellà, fins i tot es millora la mitjana estatal per sobre de comunitats monolingües, segons dades del ministeri. 

La coordinadora d'entitats en defensa de l'escola catalana també recorda que l'Estat fa anys que ha engegat una ofensiva contra la llengua i ha recordat que s'han eliminat hores lectives de català a través de sentències judicials. 

La Fapac creu que hi ha interès partidista

La Federació d'Associacions de Pares i Mares de Catalunya (Fapac) ha criticat aquest dilluns les declaracions contra el sistema educatiu català perquè considera que intenten ''desestabilitzar un sistema que funciona des de fa anys''. Per a la Fapac, s'estan escampant ''mentides tòxiques i lamentables'' que no resolen els autèntics problemes del sistema, com consideren que són la desinversió progressiva i la privatització dels serveis educatius.

Segons la Federació, les declaracions de Dastis o Méndez de Vigo semblen una ''campanya orquestrada'' amb més ''interès partidista'' que no pas un sentiment generalitzat compartit per la gran majoria de la societat catalana. Per a la Fapac, el principal retret al sistema és la ''doble xarxa escolar'' que no afavoreix, des del seu punt de vista, la inclusió escolar ni la convivència de diferents grups socials a l'escola i, per tant, no s'aconsegueix que el sistema pugui compensar les desigualtats profundes de la societat, de manera que l'èxit educatiu depèn més del punt de partida socioeconòmic o sociocultural que no pas de les capacitats i l'esforç de l'alumne. 

Des de la Fapac, però, es considera l'escola com un ''santuari de dedicació a la infància'' que sempre procura el millor per als alumnes, i ha destacat l'esforç que s'ha fet els darrers anys amb els infants amb síndrome de Down, que han passat de ser ''desnonats acadèmics'' a poder treballar.

La Federació no descarta interposar querelles, civils o penals, per la gravetat de les afirmacions i l'interès desestabilització que les motiven. 

Més continguts de