Publicitat
Publicitat

Stop Pujades inicia una nova onada de mobilitzacions per frenar la pujada de preus del transport public l'any que ve

La primera protesta de la plataforma tindrà lloc el 8 d'octubre davant la seu de l'Autoritat del Transport Metropolità i, posteriorment, es preveuen noves accions d'obertura de les portes del metro

Més d'un centenar de persones han participat aquest dilluns al vespre a l'assemblea convocada per la plataforma Stop Pujades a l'estació de metro de la Sagrera per decidir quines accions emprenen l'últim trimestre de l'any per forçar la baixada de les tarifes del transport públic de cara al 2015.

Després de mesos d'inactivitat -l'última acció directe va ser el 10 d'abril- la principal demanda de la plataforma continua sent la retirada de les tarifes de transport públic de 2014 per tornar a les del 2013 i que els preus s'ajustin a les economies de les famílies. Tot i que consideren que les de l'any passat són igualment "abusives", entendrien aquest primer pas com un "gest d'aproximació a les demandes de la societat civil", tal i com ha explicat a l'ARA Pau Sotelo, un dels portaveus de la plataforma.  Posteriorment, demanen iniciar un debat ciutadà ampli amb entitats, sindicats i associacions de veïns per arribar a un acord tarifari.

Després de diverses intervencions dels presents en què s'han fet propostes d'accions reivindicatives, s'ha consensuat que la propera protesta tindrà lloc el dimecres 8 d'octubre davant la seu de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), al carrer Muntaner. L'objectiu d'aquesta primera acció de denúncia serà, en paraules de diversos portaveus, "sumar forces" i "tornar a guanyar visibilitat" de cara al tram final de l'any.  "Hem de tenir un efecte multiplicador", ha considerat un dels presents, mentre que un altre ha destacat la importància que la concentració sigui un "èxit social".

Per començar a preparar aquesta manifestació la plataforma ha convocat una nova reunió el dimecres 17 setembre a les 19 hores al Casal Tres voltes de Nou Barris. Més endavant, preveu noves accions d'obertura de portes del metro, com ja van fer durant 18 setmanes cada dimecres des del mes de gener. L'assemblea ha estat d'acord  que aquesta vegada cal centrar aquestes accions en hores punta i llocs punts estratègics, com zones turístiques.

Les "ombres" de la T-Mobilitat

Al llarg de la trobada, que s'ha allargat més d'una hora i en què han participat membres dels iaioflautes, també s'han valorat els estudis recents que la plataforma ha fet sobre la T-Mobilitat, el nou sistema de pagament intel·ligent del transport públic que ha d'iniciar la fase de proves el 2015 i entrar en servei, de manera progressiva, el 2016. "Ens alarma el desconeixement absolut que té la gent del que representa", explica Pau Sotelo, per afegir la seva preocupació perquè "l'empresa privada entri en massa a gestionar el transport públic" i que les tarifes acabin sent encara més altes que les actuals. La Generalitat ha d'adjudicat a finals de setembre l'operació de la T-Mobilitat.

Després de destacar que amb el nou títol de transport caldrà substituir unes 14.000 màquines de validació i compra, una portaveu ha assenyalat les "ombres" que Stop Pujades veu en la T-Mobilitat. Entre elles, no entenen que s'inverteixi tant en un nou sistema en un moment de crisi i quan el deute d'ATM ascendeix fins als 500 milions d'euros, denuncien la manca transparència del projecte i reclamen saber com s'utilitzarà la informació personal dels usuaris que rebi l'empresa operadora.

4 mesos d'inactivitat

Més enllà d'assemblees internes que s'han fet darrerament, la plataforma Stop Pujades no organitzava cap acció reivindicativa des del passat mes de maig, en què van ocupar un bus turístic. Però la darrera protesta multitudinària al metro de Barcelona va tenir lloc el 10 d'abril, quan es va ocupar l'estació de La Sagrera. Després d'aquell episodi es va decidir fer accions més esporàdiques, tal i com explica Sotelo. "Després de tantes setmanes de protesta i sense rebre una resposta de l'administració, la gent estava cansada", explica Sotelo.

Les negociacions amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) es van trencar, precisament, a l'abril. Segons Sotelo després de diverses reunions, en les quals també van participar l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), la resposta de l'ATM a les seves demandes era "un únic missatge: hi ha un deute que és prioritari i qualsevol rebaixa de les tarifes representaria una fallida del sistema". "Les negociacions eren pur teatre", considera el portaveu.

Segons consideren els membres de la plataforma, abaratint el transport públic s'afavorirà la demanda i els comptes poden acabar quadrant. D'altra banda, es pregunten com s'ha arribat a un deute calculat en 500 milions d'euros i si és legítim pagar-lo. Les mobilitzacions d'Stop Pujades van començar al gener i van repetir-se cada dimecres durant 18 setmanes seguides. Més enllà del suport ciutadà i d'altres plataformes i entitats, el moviment va aconseguir que el Parlament aprovés al març una moció -amb els vots de CiU- per demanar a l’ATM que “reconsideri a la baixa les tarifes del 2014”. Recentment, el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, va demanar els preus del transport públic de 2015 s'adaptin a la realitat social.

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de