Societat 25/10/2018

La T-Mobilitat es torna a retardar dos anys més, fins al 2021

Territori confirma que les proves no començaran fins aleshores "per no posar en risc la qualitat"

Natàlia Vila
3 min
L'Autoritat del Transport Metropolità preveu implantar la T-Mobilitat en el seu conjunt a finals del 2018

BarcelonaLa T-Mobilitat, que s’havia de posar en marxa en proves al final d’aquest any, es torna a posposar. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va admetre ahir que la implantació d’aquest nou sistema, que ha de suposar una “revolució” en el transport, s’endarrereix dos anys més i, si no hi ha més entrebancs, funcionarà a partir del 2021.

De fet, Calvet va afegir que les proves d’aquest nou sistema tampoc començaran fins aleshores. El conseller no va concretar els motius d’aquest nou retard i es va limitar a remarcar que “forçar qualsevol altre calendari seria posar en risc la qualitat del servei que es vol oferir”.

Aquest últim retard torna a obligar a refer un calendari que ja acumula diversos ajornaments: el març del 2017 l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va anunciar que el nou sistema integrat es posaria en marxa amb les primeres proves a finals d’aquest 2018, fet que ja suposava un endarreriment de dos anys respecte a la data anterior i de tres si es té en compte la previsió inicial que es va donar per activar el pla pilot.

El conseller de Territori va explicar l’actual situació de la T-Mobilitat durant la roda de premsa posterior a l’aprovació de la nova tarifa plana que regirà els 36 municipis de l’AMB a partir de l’1 de gener del 2019.

La tarifa plana, “un primer pas”

Aquesta tarifa plana igualarà el preu dels bitllets de transport a tots els municipis de l’AMB, encara que estiguin a la segona corona: amb aquest canvi tots pagaran a preu de zona 1. Això suposa un abaratiment considerable per als 18 municipis de la segona corona i Calvet ho va presentar també com l’avantsala de la T-Mobilitat.

“La tarifa plana entre els diferents municipis de l’AMB és un primer pas per a aquest sistema tarifari del futur que és la T-Mobilitat”, va assenyalar. El conseller també va avançar que el 2021 el sistema tarifari ja es calcularà basant-se en les distàncies quilomètriques entre municipis i no pas en el sistema de corones vigent actualment.

Mentrestant, aquest nou model de tarifa plana beneficiarà més de 3,2 milions de ciutadans de l’àrea metropolitana i s’espera que faci incrementar en més de 4,6 milions de viatges anuals la xarxa de transports metropolitans, fins a arribar als 55 milions cada any.

La inclusió d’aquests 18 municipis de l’AMB en el preu de la zona 1 se sufragarà, principalment, a través de l’impost metropolità (que ja paguen els ciutadans que ara viuen als municipis de la primera corona). Tot i que la integració de tots els ajuntaments dins de la mateixa tarifa és una reivindicació històrica, la coincidència d’aquest impost -que es gravarà basant-se en l’IBI i suposarà un augment superior al 2% addicional- amb un any d’eleccions municipals preocupa alguns consistoris, tal com va avançar l’ARA aquesta setmana.

El vicepresident de l’àrea de Transport i Mobilitat de l’AMB, Antonio Poveda, va remarcar ahir que, malgrat aquestes protestes, “l’impost tindrà el mateix percentatge i aplicació” per a tots els municipis perquè, segons va insistir, “no només va associat al transport”, sinó també a la recollida d’escombraries o altres residus. Al seu torn, el conseller Calvet va matisar que els municipis podran aplicar els descomptes i les bonificacions que considerin necessaris. Amb aquest tribut, l’AMB espera recaptar uns 17 milions d’euros, uns diners que s’hauran de complementar (per sufragar la totalitat dels serveis) amb l’increment d’ingressos gràcies a l’augment de viatgers i la possibilitat que l’Estat augmenti la seva dotació a l’ATM.

Proposta per congelar tarifes

La tinent d’alcalde de Barcelona Janet Sanz també va proposar ahir la possibilitat de congelar les tarifes del transport públic el pròxim any. Segons Sanz, “actualment això es pot fer sense que suposi un increment de la despesa de cap de les tres administracions implicades”.

Sanz es basa en la possibilitat que el govern espanyol torni a augmentar la seva aportació a l’ATM, que els últims anys ha baixat. Tant Calvet com Poveda van coincidir en la possibilitat de congelar tarifes, sempre que els pressupostos espanyols recullin aquest augment, una qüestió que, segons va explicar Calvet, ja s’ha debatut amb el ministeri de Foment.

stats